Marius Jansen fra Panorama. Foto:Kathrine Geard
Marius Jansen fra Panorama. Foto:Kathrine Geard

Anbefaler å ansette flysjef

Luftfotospesialist veileder mange medier.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi merker stor interesse fra mediehusene nå. Alt fra militære publikasjoner til aviser og større tv-selskaper. Noen vil leie tjenester, mange ønsker å integrere luftfoto i egen organisasjon. Det er på trappene i aviser som VG og Dagbladet, sier Marius Jansen i Panorama Norge.
Ett firma som har spesialisert seg på multikoptere og luftfotografering, og som har en rekke mediebedrifter som NRK, TV 2 og avishus blant sine kunder. Panorama importerer og selger multikoptre, men driver også veiledning og kursing.
– Akkurat nå jobber vi med flere aviser og kartlegger hva de trenger og bør legge opp til. Det er viktig å planlegge en fornuftig organisering med tanke på ansvar, rutiner og opplæring.
Organisering
Jansen mener mediehusene gjør lurt i å ansette en flysjef, en administrativ leder med et overordnet ansvar for virksomheten.
– Det bør også være en teknisk ansvarlig og en operativ sjef. Dette er ikke noe man kan lære ved å svare på noen spørsmål fra Luftfartstilsynet. Man skal faktisk drive et lite luftfartsselskap på linje med små helikopterfirmaer.
For ett halvt år siden innledet Panorama samarbeid med Interfoto om salg av multikopterne de importerer. Interfoto, som satser mye på profesjonelle fotografer, hadde sett den enorme interessen for droner og helikoptre, ikke minst på bransjemessen NAB i USA.
– Vi sto overfor valget om vi skulle utnytte kompetansen i Panorama eller ansette egne folk, og valgte det første. Panorama har kompetanse og produkter, vi har salgskanal og kontaktflate, sier daglig leder Egil Rosensverd.
Phantom topper
Multihelikoptrene finnes i en rekke størrelser, prisklasser, og modeller. Du kan kjøpe hyllevare eller spesialutgaver tilpasset egne ønsker og behov.
– Suverent mest populær i øyeblikket er et billig firerotors fartøy. Hele 90 prosent kjøper quadrokopteret DJI Phantom, forteller Rosensverd.
Jansen tror grunnen er at modellen kommer ferdig i esken.
– Har du skrudd på propellen, kalibrert og satt på bryteren for GPSen er det klart til bruk. Det er relativt enkelt å fly og mister du kontakten med helikopteret kan det finne tilbake til startpunktet og lande selv, forklarer han.
Helikopteret fjernstyres via radiosignaler og med videolink fra GoPro-kameraet til bakken kan man se bildene på en skjerm. For ti år siden ville et helikopter med slik teknologi kostet 200.000 kroner, i dag er prisen drøyt 5.000. For å fotografere med speilreflekskamera eller filmkamera må man bruke større fartøyer med seks eller åtte rotorer. De koster fra 50.-60.000 tusen og oppover. De fleste luftfartøyene på markedet har gyrostabilisering både av plattformen og av kamera. 90 prosent er også utstyrt med komponenter som kan beregne satellittposisjon slik at helikopteret kan stå stille der fotografen måtte ønske. Og flytte seg til ny oppgitt posisjon. Batterier gir flytid som varierer fra 5 minutter til 60 minutter.  
– Fysisk størrelse, flytid og løftekapasitet er viktige faktorer når man vurderer helikoptertyper. Bruksområdet må avgjøre hva man velger, sier Jansen.
Radiosignaler
Til større farkoster brukes to fjernkontroller, en for flyging og en for kamerastyring. På nesten alle plattformer kan man starte og stoppe, zoome og tilte kamera. Fjernstyringen skjer via trådløse radiosignaler på en båndbredde (2.4 GHz) for denne typen bruk.
–  Man bruker bare en liten del av båndbredden og teoretisk sett kan man operere 200 fjernkontroller samtidig uten at de kommer i konflikt med hverandre.
– De fleste farkoster har såkalt failsafe-funksjon som innebærer at de er programmert til hva de skal gjøre om signalet blir borte. Gå tilbake til startposisjonen, bli stående eller lande selv.
En norsk produsent, Prox Dynamics AS, som holder til i Asker, har for øvrig suksess med det 16 grams nanohelikopteret Black Hornet, ment for militær bruk.

Powered by Labrador CMS