Redaksjonssjef i DR Nyheder, Anders Emil Møller, tar ikke tungt på trafikkfallet som følge av kommentarfelt-stenging.

Fornøyd med å ha stengt kommentarfeltet på Facebook: – Svovelpøl av sinne

Danmarks Radio angrer ikke på avgjørelsen, på tross av halvert trafikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For rundt et halvt år siden bestemte danske DR seg for å stenge kommentarfeltet under DR Nyheder-saker på Facebook. Ifølge mediehuset selv var kommentarfeltet så grovt at det var til fare for DRs publisistiske omdømme.

Da DR stengte kommentarfeltet var de forberedt på at de kom til å miste masse trafikk, og ifølge danske Journalisten er det nettopp det som har skjedd.

Svovelpøl av sinne

Antallet sidevisninger fra Facebook er nemlig halvert for DR, sammenlignet med perioden før stengingen.

– Men trafikktapet er ikke noe som bekymrer oss. Tvert imot er vi glade for å ikke lenger bidra til den svovelpølen av sinne, sier redaksjonssjef i DR Nyheder, Anders Emil Møller, til danske Journalisten.

DR har også kuttet ned antallet saker de deler på Facebook fra over 12 om dagen, til under åtte i dag. Møller tror likevel at det er kommentarfeltet som står for mesteparten av fallet i sidevisninger, uten at han kan si det med sikkerhet.

Men selv om antall sidevisninger fra Facebook har falt mye, har likevel ikke trafikken totalt falt nevneverdig, sier han til Journalisten.

– Før endringene utgjorde trafikken fra Facebook en liten dråpe i havet, og nå utgjør de en enda mindre dråpe i havet. Vi synes det var en liten pris å betale for noe som har fått ganske stor effekt, sier Møller.

Mindre vondt i magen

DR må nå bruke færre ressurser og mindre tid på å moderere, og å overvåke, diskusjoner under saker på Facebook.

– Den dårlige samvittigheten og vondt i magen over kommentarene som florerte, har vi ikke lenger. I stedet kan vi fokusere på vår egen plattform å på å gi brukerne en bedre opplevelse, sier Møller.

På spørsmål om de har vurdert å flytte debatten et annet sted slik at folk kan komme til order, svarer Møller at de ikke har vurdert det.

– Det vi fant ut var kommentarene som var på Facebook virket avskrekkende på deltagelse i kommentarfeltet. Men det er fortsatt en dyd for oss å invitere leserne inn for å komme i dialog med korrespondenter og analytikere når vi har store journalistiske satsninger, sier Møller.

I Danmark har også Jyllands-Posten nylig stengt sitt kommentarfelt på Facebook, som en del av kostnadskutt i avisen. I forbindelse med stengingen skrev sjefsredaktør Marchen Neel GjertsenTwitter, demokratiet neppe kommer til å savne kommentarfeltet.

Powered by Labrador CMS