Hanne Sekkelsten i Medietilsynet skal dele ut nesten 40 millioner kroner til samiske aviser.
Foto: Medietilsynet
39 millioner i potten for samiske aviser
I fjor fikk dagsavisene Ávvir og Ságat mest støtte.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Aviser som har den samiske befolkningen som hovedmålgruppe, kan nå søke om støtte fra Medietilsynet. 39 millioner kroner skal fordeles.
Støtteordningen for samiske aviser skal blant annet legge til rette for demokratisk debatt, meningsdanning og språkutvikling i det samiske samfunnet. Søknadsfristen er satt til 10. juni.
– Aviser som har den samiske befolkningen som målgruppe, bidrar til å gjøre de samiske skriftspråkene mer synlige, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
I fjor fikk dagsavisene Ávvir og Ságat mest støtte med henholdsvis 19,8 og 14,6 millioner kroner hver. Ávvir kommer ut på nordsamisk, mens Ságat i hovedsak skriver på bokmål.
Nylige artikler
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
TikTok fester grepet om unge nyhetsbrukere
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
Fire var for få for NRK – fem var nok
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Kokainrotta og de dårlige hjelperne