Oktober 2023: Helvete bryter løs i Midtøsten. Harald Henden
er på plass med kamera. Det han ikke vet ennå, er at det raser en krig inni ham
også. Den rutinerte og renommerte VG-fotografen har pådratt seg uhelbredelig
kreft.
To år senere er helaftensdokumentaren om ham kinoklar. «Henden – rekviem for en fotograf» er produktet av de fire månedene filmskaperen Rune Denstad Langlo tilbrakte med
ham før han døde i fjor.
– Jobben min var å dechiffrere Harald litt. Han var
jo veldig innstudert i hvordan han framsto, en som likte å ha kontroll på
enhver situasjon. Den sida kalte jeg bare «Foredrags-Harald», sier Langlo.
– Når jeg lager dokumentar, handler det om å prøve å se hva
som ligger bak – og gjerne å finne en eller annen sårbarhet. Her fant
jeg en fyr som var veldig sammensatt. Under bandanaen og det barske imaget var Harald
veldig varm og menneskelig. Jeg vil karakterisere ham som en gentleman – en dedikert
gentleman.
35 år i krig
Langlos vei inn – i tillegg til å følge objektet på det
siste – ble bildene. Han researchet tusenvis av eksponeringer fra Sudan,
Somalia, Afghanistan, Balkan, Irak, Gaza, Ukraina.
Telemarkingen Hendens foretrukne kontorlandskap var verdens
katastrofeområder. Karrieren startet for alvor med Gulf-krigen i 1991. Og den
endte altså, betegnende nok, med ny eskalering i Israel-Palestina-konflikten.
– Haralds bilder matcher veldig godt personen han var, sier
trønderen Langlo.
– De handlet mindre om store eksplosjoner og action, mer om
den menneskelige dimensjonen. Han lette etter ting som var «større enn krigen»
– relasjoner og den slags. De mest kjente bildene hans har en veldig universell
menneskelighet.
Det aller mest kjente, titulert «Kjærtegn», viser en far
som omfavner dattera si med proteser etter å ha mistet hendene. Det ble tatt under
borgerkrigen i Sierra Leone og vant World Press Photo Award. Det samme gjorde bildet
av en ung flyktning som holder en plakat med påskriften «Hjelp!» i Kosovo.
Henden vant World Press Photo Award med «Kjærtegn», tatt i Sierra Leone i 2000.Foto: Harald Henden / VG
Av ferskere Henden-blinkskudd trekker Langlo fram en
bildeserie av to ukrainske søstre som ble separert under den russiske
invasjonen.
– Egentlig skildrer den noe helt hverdagslig. Han har avfotografert
ei lita jente i baksetet av en bil, konstaterer Langlo.
– Det er typisk Harald, for det oppsummerer det universelle
ved tapene krig medfører. I dette tilfellet handler ikke tapet om død eller
engang akutt nød. Det handler rett og slett om familier som splittes opp. Det
treffer meg veldig – kanskje fordi jeg har søsken selv.
Annonse
Savner tilstedeværelse
Langlo møter Journalisten på en kafé sentralt i Oslo. Sånn
må det være, mener han. Der har du litt av meta-motivasjonen for å lage
«Henden».
– Nå skal folk liksom ikke møtes lenger, selv om de bor i
samme by. Det skal ringes, sukker han.
– Jeg merker det selv: Hvis jeg leser en sak hvor jeg er
blitt intervjuet på telefon, stemmer utsagnene dårligere med hva jeg sa. Hvis
vi derimot har en fysisk prat, så blir saken bedre.
Filmskaperen Rune Denstad Langlo savner større grad av tilstedeværelse i norsk journalistikk.Foto: Emil L. Mohr
Langlos poeng er den journalistiske tilstedeværelsen, som
han mener blir enda viktigere i dekning av internasjonale kriser.
– Harald blir på en måte det ypperste symbolet for en tid
som kanskje er over og under press fra alle kanter, sier han.
– Jeg husker VG-reportasjene fra Balkan og Irak. Da fikk
norske avislesere verdenshistoriene presentert av norske journalister – med
Haralds blikk. Det blir noe helt annet enn å få servert et generisk byråbilde,
med en tekst som er snekret sammen på desken. Hvis jeg har ett budskap, er det
at vi trenger norske journalister i Gaza og Ukraina. Hvis vi ikke har folk til
stede med vår verdensanskuelse, så vet vi ikke hva som foregår menneskelig
sett.
Savner grundighet
– Hvilken effekt håper du «Henden» får?
– Jeg håper at norske redaktører skjønner at det krever
ressurser, at det koster penger, å fortelle gode historier. Norge er et temmelig
opplyst land, og jeg tror folk savner de brede, grundige reportasjene. Inntrykket
mitt er at det i dag stort sett er sportsjournalister som får reise dit det
skjer.
Langlo – som vurderte journalistikk før filmen tok ham –
presiserer at han ble imponert av det han så av VG-maskineriet.
– Men jeg tror mange journalister savner å kunne være grundigere,
fortsetter han.
– De savner å kunne møte folk de skal skrive om. De savner
en forankring i noe dypere. Alt går for fort. De lager for mye på kort tid, de
får ikke møte kildene, får ikke dra dit det skjer. Og hva er det egentlig vi
sitter igjen med da? Da blir jo avisene som sosiale medier.
Annonse
«Ridder Harald»
Det var ikke bare enkelt mellom Henden og Langlo, heller. En
gang sistnevnte inviterte førstnevnte til klipperommet for å drøfte en bunke
bilder, skal det ha blitt trykket stemning.
Bjørneklem fra statsminister Jonas Gahr Støre.Foto: Norsk Filmdistribusjon
– Jeg gjorde tabben å legge dem opp i feil rekkefølge. Da
ble det krangling, knegger Langlo sorgmuntert.
– Jeg tror Harald fikk en annen emosjonell tilknytning til
bildene idet han mistet litt av kontrollen på eget narrativ, samtidig som han
skjønte at det gikk mot slutten. Etter hvert ble han jo veldig syk, òg. Siste
gang vi snakket sammen i klipperommet, var ei uke før han gikk bort.
Innen da hadde Henden rukket å bli hedret med Fritt Ord-prisen
og St. Olavs Orden for arbeidet sitt. Begge deler er selvfølgelig med, komplett
med overrekkelses-bjørneklem ved statsminister Jonas Gahr Støre. De to møttes
ofte på jobb, ikke minst i Kabul i 2008. Da utførte Henden førstehjelp på Dagbladet-kollega
Carsten Thomassen, som mistet livet i Hotel Serena-terroren.
Filmtematikken blir ikke mindre aktuell av at et 200-tall
pressefolk er blitt drept i Gaza siden «7. oktober».
– Sønnen min på ni omtaler vår mann som «ridder Harald», røper
Langlo.
– Og kanskje var det det han var – en slags ridder.
VGs profilerte krigsfotograf Harald Henden gikk bort i fjor, 63 år gammel.Foto: Norsk Filmdistribusjon
Menneskelighet i tragediene
– Hva ville Henden sagt om «Henden», hadde han
fått se den ferdig?
– Han ville sagt at filmen ble fin, men at det er for mye
Harald i den. Jeg tror han ville vært stolt – og syntes at det ble vel mye styr
med premierefester og intervjuer og sånt.
– Klarte du å avdekke noen sårbarhet hos ham?
Regissøren tenker seg om.
– Han mente selv at han ikke var god nok. Så det ble nok en
drivkraft, som jeg kan kjenne meg igjen i. Harald betraktet ikke seg selv som
kunstner. Han betraktet seg som håndverker som skulle dokumentere. Innerst inne
skjønte han at han tok bra bilder. Men jeg tror at den greia lå så latent i
ham at det, ja, ble en drivkraft. Han sa jo at det ikke var vanskelig å ta de
bildene. Det vanskelige var å komme seg dit for å ta dem. For øvrig er
jeg jo litt uenig med Harald …
Langlo gestikulerer over tom kaffekopp.
– Han sa at jobben handlet om dokumentasjon. Da blir han
vel beskjeden, synes jeg, for Haralds rolle var ikke bare å dokumentere. Det
var å gi en menneskelighet til disse tragediene. Og det stemmer
ikke at han ikke tok stilling, slik han hevdet. Harald Henden tok konsekvent
stiling – for de svakeste og for krigens ofre.
Dokumentaren «Henden – rekviem for en fotograf» inntar kinolerretet 3. oktober.