Anne Rimmen og Hans Kristian Skubberud var programledere under NRK-sendingen fra Oslo Grand Prix på Bjerkebanen forrige søndag.

Kritisk til NRK-sending: 
– Er ikke dette ren reklame? 

Sportsredaktøren lover dialog etter at NRK unnlot å informere om kommersielle bindinger. 

Publisert

– Det burde ha vært opplyst om hvilke bindinger gjestene i studio hadde.

Det sier fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk og pressekritiker Trygve Aas Olsen om travsendingen på NRK forrige søndag. 

Fredag kunne Journalisten vise at Norsk Rikstoto betalte for NRK-sendingen fra Oslo Grand Prix på Bjerkebanen, og unnlot å informere om Rikstotos kommersielle bindinger til studiogjestene Märtha Louise og Kjetil Jansrud.

– Ren reklame?

Rikstoto er den eneste tilbyderen av spill på hest i Norge, og var oppdragsgiver for Maverix, produksjonsselskapet bak sendingen fra travløpet. Tidligere alpinist Kjetil Jansrud, som nylig har inngått en ambassadør-avtale med Rikstoto, var gjest i studio uten at det ble opplyst om bindingen hans.  

– Det kan man ikke snakke seg unna, så lenge Jansrud er betalt av Rikstoto. Intervjuer man noen hvor kontrakten er skjult, skal man opplyse. Seerne skjønner ikke nødvendigvis at han får betalt for å snakke pent om noe, sier Aas Olsen til Journalisten. 

Produksjonsselskapet Maverix oppgir Rikstoto som sin oppdragsgiver, påpeker Aas Olsen. Det betyr at sendingen fra Bjerke var et program NRK har fått produsert av Rikstoto. 

Rikstoto betaler dermed for et TV program, som blir presentert som NRKs journalistiske produkt, sier han.

– Og hvis Rikstoto betaler Anne Rimmen, hva blir det da? Er ikke dette ren reklame for Rikstoto, spør Aas Olsen. 

– Ikke tilfredsstillende

Hvis både live-sendingen og programledernes honorar er betalt av Rikstoto, og gjestene har kommersielle bindinger til stiftelsen, er det noe som er over kanten rent presseetisk, sier Aas Olsen. 

Han mener det mest interessante i saken ikke er gjestenes engasjement eller hva de sier, men at Rikstoto er oppdragsgiver og at NRK presenterer sendingen som et journalistisk produkt.

Sportsredaktør i NRK, Espen Olsen Langfeldt, sier til Journalisten at de ofte mottar signaler fra eksterne, og at de skal behandles redaksjonelt av NRK. 

–  Vi skal være svært transparente i henhold til bindinger med tanke på gjester og medvirkende.

NRK skal ha sterk kontroll på det redaksjonelle produktet, selv om det tas i bruk eksterne produksjonsselskaper, sier Olsen Langfeldt, og forteller at de som følge av saken skal gå nøye igjennom avtalene og produksjonene i fremtiden.

– Ikke korrekt informasjon

–  Vi synes ikke at dette ble løst tilfredsstillende, og vil ha en dialog om dette, fortsetter sportsredaktøren.

–  Er du enig i at sendingen var reklame?

–  Så lenge vi ikke opplyser om bindinger, så får ikke publikum korrekt informasjon.

–  Men er det reklame?

–  Vi mener at det ikke er det. Men vi skal alltid være transparente med tanke på bindinger.

–  Hvis dere skulle bli klaget inn til Pressens Faglige Utvalg, tror du dere ligger an til å gå på en smell da?

–  Det blir veldig hypotetisk. Det får vi ta en vurdering på, om det skulle komme en slik klage, avslutter Olsen Langfeldt. 

Powered by Labrador CMS