Dan Tore Jørgensen er ikke lenger journalist og redaktør i Østhavet.
Dan Tore Jørgensen er ikke lenger journalist og redaktør i Østhavet.

Østhavet

Lokalavis tvangsoppløst: Refser Amedia

– Burde ryddet opp på et mye tidligere tidspunkt, sier NJ-advokat. 

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke ble lokalavisa Østhavet begjært konkurs av Norsk Journalistlag (NJ) og eneste gjenværende ansatte, redaktør Dan Tore Jørgensen

Tirsdag denne uka valgte Indre og Østre Finnmark tingrett å tvangsoppløse selskapet fordi de står uten styre, viser en kjennelse Journalisten har sett.

Ikke rett til dagpenger

Som Journalisten omtalte i slutten av august, har avisen vært i en desperat og uavklart situasjon siden før sommeren. 

Jørgensen forklarte den gangen at avisen, som har Vardø kommune og Amedia-avisen Sør-Varanger Avis som største eiere, ikke fikk betalt regninger, og at han selv ikke fikk utbetalt lønn.

Redaktør Jørgensen har tidligere uttalt at han har vært forbanna på at eierne ikke har kommunisert med ham. 

Siden han fortsatt er registrert som ansatt, har han heller ikke hatt rett på dagpenger i tiden han ikke har fått lønn. 

– Ulovlig å ikke ha styre

Advokat i Norsk Journalistlag, August Ringvold, sier til Journalisten at de er fornøyd med at tingretten valgte å tvangsoppløse Østhavet, men at at Amedia og kommunen på et mye tidligere tidspunkt burde ha tatt ansvar for å rydde opp i arbeidsforholdet til Jørgensen. 

 – Det var to veier til målet: Enten kunne retten behandle begjæringen, eller tvangsoppløse selskapet, fordi det er ulovlig å ikke ha styre, sier Ringvold. 

Dermed oppheves arbeidsforholdet til redaktør Jørgensen så han får dekket utestående lønn gjennom lønnsgarantiordningen, og også vil ha rett på dagpenger. 

– Skammelig

Ringvold sier han aldri har opplevd at et aksjeselskap som eies av to, i utgangspunktet, ansvarsfulle aktører ikke har klart å rydde opp i forholdet til arbeidstaker. 

– Det mener jeg er skammelig, avslutter han. 

Sør-Varanger Avis eide 37,9 prosent av aksjene i avisen, og var største aksjonær. Vardø kommune eide 35,6 prosent.

Journalisten har onsdag kontaktet styreleder i Sør-Varanger Avis og regiondirektør for Nord-Norge i Amedia, Renate Slettli Nymo, om tvangsoppløsningen. Hun henviser til kommentarer hun har gitt til Sør-Varanger Avis: 

 – Det har vært uro og støy i avisa, hvorav flere har trukket seg fra sine stillinger, og til slutt har også styret trukket seg fra sine verv, sier Renate Slettli Nymo til avisen. 

Det har vært arbeidet fra flere av eierne for å løse situasjonen, sier hun. 

– Dessverre har dette ikke lykkes, sier Slettli Nymo, som mener Vardø  bør ha en egen lokalavis.

Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.

 

Powered by Labrador CMS