Foto: Birgit Dannenberg
Kjempebot til TV 2
Medietilsynet straffer tv-kanalen med 750.000 kroner i bot.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Bakgrunnen for det høye overtredelsesgebyret er ifølge Medietilsynet at kanalen har brutt reglene for å identifisere sponsorer.
Ikke nøytral
En rutinekontroll av sponsoridentifikasjoner under sendingen fra Gullruten i Bergen i mai i år, avdkket ifølge tilsynet at TV 2 brøt reglene. Medietilsynet liker ikke måten Ellipse Klinikken ble presentert på under sendingen.
Tilsynet viser til at sponsorplakaten for Ellipse Klinikken viste et bilde av en kvinne som gradvis endrer utseende. En søyle nederst i bildet går fra pluss til minus og indikerer en ”motsatt aldringsprosess”.
– Medietilsynet mener at denne plakaten kan forveksles med et reklameinnslag og ikke har en nøytral utforming. Regelbruddet er så tydelig at gebyr anses som et egnet sanksjonsmiddel, heter det i meldingen fra tilsynet.
– Vi ser den er kommet og får komme tilbake til den. Vi må vurdere den i fred og ro, sier informasjonssjef Marianne Røiseland.
TV 2 får i tillegg sanksjon i form av advarsel for brudd på reglene ved sponsorplakatene for Canal Digital og Varme & Bad, som ble sendt samme dag.