Marianne Røiseland. Foto: Birgit Dannenberg

TV 2 irritert over konkurrenten

Fikk ikke tilsvar og mener det mangler informasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2 har møtt mye motbør de siste dagene fordi tv-selskapet har valgt å sende privatlandskampen mellom Tyskland og Norge på betalingskanalen TV 2 Sport.

– Spesielt

Først sa kulturminister Trond Giske at det var trist, så sa fotballpresidenten det samme. Onsdag fortalte også store deler av landslaget hvor dumt dette var til nettsatsingen 100% fotball, og da fikk ikke TV 2 mulighet til å svare på tiltale.

– Det er ganske spesielt at man skriver om en konkurrent og ikke lar konkurrenten komme til orde, og uten å sjekke fakta. Det fremstilles som om kampen utelukkende skal gå på TV 2 Sport. Det er feil, sier informasjonssjef Marianne Røiseland.

Daglig leder og redaktør i 100% fotball, Sondre Knutsen, forteller at det ikke føltes naturlig å kontakte TV 2 i denne saken. Tirsdag publiserte de saken fra NTB med Trond Giske og fotballpresident Sondre Kåfjord. I disse sakene fikk sportssjef Bjørn Taalesen i TV 2 fortelle hvorfor man har valgt å gjøre slik.

– Jeg føler at TV 2 har fått rikelig anledning til å uttale seg i våre spalter, sier Knutsen.

Konkurrenter

Informasjonssjefen mener at 100% fotball burde ha oppgitt at kampen også skal gå på nettjenesten TV 2 Sumo, og at det er derfor TV 2 har sikret seg rettighetene til kampen. Hun er også kritisk til at det heller ikke oppgis i artikkelen, som er publisert på bt.no, fevennen.no, adressa.no, aftenbladet.no og aftenposten.no, at de er en konkurrent til TV 2 om seere på internett i denne saken.

– I forhold til webrettigheter har vi vært åpne hele veien om vår deltakelse. Både på redaksjonell plass og i markedsføring, sier Knutsen og viser til at nettstedet tidligere denne uken hadde en lang presentasjon av hvilke kamper i eliteserien som kom til å bli sendt på NRK og TV 2.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener at det er viktig å spille med åpne kort når man skal omtale konkurrentene.

– For medienes troverdighet bør lista legges høyt. Det er naturlig at man flagger sitt ståsted. Det er fornuftig å opplyse om at det er konkurranseforhold.

Powered by Labrador CMS