Norsk «mat-tv» solgt til USA

Det lille norske produksjonsselskapet Nett-TV har solgt inn programserien «Scandinavian Cooking» med Andreas Viestad til det amerikanske PBS-nettverket, melder Dagens Næringsliv.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tv-giganten betaler ingenting, men Nett-TV med sine seks ansatte kan tjene store penger når konseptet legges ut for salg over hele verden.

Den tidligere Dagblad- og TV2-journalisten Anders Sæther, som eier en tredel av Nett-TV, mener dette en enestående avtale for et lite norsk produksjonsselskap.

13 programmer

-Vi har gjort alt uten bruk av amerikanske agenter, og har vist at det lønner seg å ha mot til å tenke ut over det norske markedet, sier partner Anders Sæther til Dagens Næringsliv.

«Scandinavian Cooking» består av 13 halvtimes lange programmer som skal vises for amerikanere våren 2003.

Parallelt med serien gir forlaget Artisan ut boken «New Scandinavian Cooking», skrevet av matskribent, tv-kokk og Nett-TVs programleder Andreas Viestad.

Når 100 millioner

PBS (Public Broadcast System) er et tv-nettverk som består av 347 ikke-kommersielle tv-kanaler og når til sammen hundre millioner amerikanske husstander.

Når PBS legger konseptet ut for salg håper Nett-TV at det vil lønne seg å presentere norsk matkultur for utenlandske tv-tittere. PBS tar seg av innsalget til utlandet ved hjelp av et salgsnettverk som omfatter 75 land.

- Først når serien blir solgt videre, får vi muligheter for å tjene penger, og det kan bli en hyggelig historie, tror Anders Sæther.

Powered by Labrador CMS