Kjetil Jansrud er Rikstotos ambassadør for hestespillet V75 Millionsjansen, og gjestet en nå PFU-innklaget sending fra Oslo Grand Prix.

NRK innrømmer svikt i rutinene etter omstridt travsending

– Skulle vært informert til seerne.

Publisert Sist oppdatert

I juni kunne Journalisten fortelle at NRK unnlot å informere om kommersielle bindinger rundt flere trav-personligheter som deltok i direktesendingen fra travløpet Oslo Grand Prix på Bjerkebanen.

Det var produksjonsselskapet Maverix som stod for produksjonen på oppdrag fra hestespilltilbyderen Rikstoto. Kjetil Jansrud og prinsesse Märtha Louise, som begge har kommersielle avtaler med Rikstoto, var tilstede under sendingen uten at det ble informert om bindinger eller oppdragsgiver.

Klaget inn for PFU

Da Journalisten intervjuet fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk, Trygve Aas Olsen, var han kritisk til NRK og spurte om ikke sendingen måtte anses som ren reklame for Rikstoto. 

Sendingen endte også opp med å bli klaget inn for PFU av spillselskapet Kindred Group, for nettopp kommersielle bindinger. 

– Vi har i flere år vært sterkt kritiske til det tette redaksjonelle samspillet som tillates mellom to kommersielle spillselskaper – hvis eneste oppgave er å markedsføre og selge pengespill etter tillatelse fra staten – og en lisensfinansiert, reklamefri statskringkaster, skrev informasjonssjef Rolf Sims til Journalisten. 

I klagen pekte Kindred Group på at programmet ikke var merket med sponsing, og at det heller ikke ble informert om kommersielle bindinger til Rikstoto.

Innrømmer svikt i rutiner

I sitt tilsvar til PFU-klagen skriver NRK at bindingen mellom Kjetil Jansrud og Märtha Louise til Rikstoto burde ha vært tydeliggjort bedre. Men svikt i rutinene for sendingen gjorde at det ikke skjedde.

Det ble ikke informert om at sendingen var produsert av Maverix på oppdrag fra Rikstoto, og at NRK har kjøpt visningsrettigheter.

«Dette skulle vært informert til seerne gjennom en sluttplakat i sendingen, sammen med informasjon om hvem i NRK som har redaktøransvar for sendingen. Her er det NRKs rutiner for kreditering og informasjon om produksjoner som har sviktet», heter det i tilsvaret, signert sportsredaktør Espen Olsen Langfeldt.

NRK opplyser at de sammen med Maverix Studios har gått gjennom og skjerpet inn rutinene for å sikre at slike feil ikke skal skje igjen.

– Ikke reklame

NRK mener likevel at sendingen ikke var som reklame å regne, og at den heller ikke var sponset, slik klager mener. 

De viser til at markedsføring ikke er nevnt i avtalen mellom Maverix og Rikstoto, og at det foreligger et krav om at sendingen følger de presseetiske prinsippene i Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten. 

«Det er ingen kommersielle spillprodukter som omtales i sendingen, og dermed kan det heller ikke være snakk om noen åpen eller skjult reklame for disse produktene», skriver NRK. 

De mener sendingen ble produsert etter vanlige redaksjonelle prinsipper der NRK har redaktøransvar for sendingen. 

Det er hittil ikke klart når saken skal opp for behandling i PFU.

Powered by Labrador CMS