Posten kan få konkurranse av avishusene
Avishusene lukter nå på markedet for distribusjon av bøker, blader og cd-plater. Distribusjonsmarkedet omsetter for langt over tre milliarder kroner i året, skriver Aftenposten.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Akkurat nå driver 25 avisbud uttesting av en elektronisk budbok (eBudbok) i form av en håndholdt datamaskin med trådløs kommunikasjon. Distribusjonsdirektør Per Iversen i Aftenposten forteller at man vil konkurrere på produkter med store volumer, og han legger til overfor Aftenposten at avisbudene allerede går med blader og tidsskrifter, i tillegg til avisen.
Orkla og Aftenposten har etablert selskapet Distribution Innovation for å utvikle nye distribusjonsløsninger og knytte til seg aktører i nasjonale markeder.
Informasjonssjef Line Fredriksen i Posten Norge sier til Aftenposten at de der i gården ikke frykter den mulige konkurrenten:
- Vi tar gjerne konkurransen. Vårt distribusjonsnett er overlegent - vi når alle hver dag.