Reagerer etter Journalisten-sak: – Åpenbart i strid med kravene i offentleglova
I snitt har den nye Finanstilsynsklagenemnda brukt 10 uker på behandle innsynsklagesaker.
Sindre Granly Meldalen mener den nye organiseringen gjør det umulig å overholde kravene i loven.
Foto: Anna Stjern
– Uansett hvor store kompliserte saker det er,
fremstår det som helt uholdbart lang saksbehandlingstid, åpenbart i strid
med kravene i offentleglova, sier rådgiver og jurist i Norsk Presseforbund,
Sindre Granly Meldalen.
Han reagerer på klagebehandlingstiden hos den nye Finanstilsynsklagenemnda.
Nemnda ble etablert i vår, etter en endring i Finanstilsynsloven, som flytter
ansvaret for innsynsklager fra Finansdepartementet og over til den nye nemnda.
For lenge
I forrige uke kunne Journalisten fortelle om
BankShift-journalist Sebastian Holsen, som måtte vente 12 uker på klagesvar i Finanstilsynsklagenemnda.
Totalt er det kommet inn tre innsynssaker til
nemnda siden oppstarten 1. april i år.
Dagens Næringsliv har hatt en klagesak inne til behandling i
over 7 uker. Den skal ifølge nemnda behandles denne uken. Holsens klage ble
behandlet på 12 uker, mens en siste avgjort sak tok om lag 11 uker. Det er en
behandlingstid som i snitt ligger på over 10 uker.
Ifølge offentlighetsloven skal klager forberedes og avklares
uten ugrunna opphold, og presseforbundsrådgiver Granly Meldalen sier til Journalisten at alt
over to uker normalt vil være for lenge.
– Det skal skje ganske fort, hvis ikke mister
innsynskraft fort aktualitet.
Ber
om forståelse
Ifølge
leder av Finanstilsynsklagenemnda, Kåre Idar Moljord, har de som prioritert mål
å skulle kunne «behandle innsynsklagesaker i samsvar med krav i lov og forskrifter,
herunder hurtighet».
– Behandlingen av en klagesak vil imidlertid ofte
ta noe lengre tid enn behandling i førsteinstansen, blant annet fordi det
stilles strengere krav til vår utredningsplikt og begrunnelse. Sentrale
momenter er først og fremst egenskaper ved den enkelte klagesak, for eksempel
sakens karakter og omfang eller at saken reiser prinsipielle eller vanskelige
spørsmål og innspill fra klager, skriver Moljord i en e-post til Journalisten.
Slike forhold har medført at det har tatt tid å ferdigstille
avgjørelsene i de tre refererte klagesakene, fortsetter Moljord:
– Jeg ber
om forståelse for at kravene til hurtighet ikke kan gå på bekostning av
forsvarlighet og rettsikkerhet.
Han legger til at sekretariatet og Finanstilsynsnemnda
må forholde seg til reglene slik de er vedtatt til enhver tid, og at det er
hans plikt som leder av Finanstilsynsklagenemnda å se til at innsynssaker og
innsynsklagesaker undergis forsvarlig saksbehandling under ivaretakelse av de
involvertes rettsikkerhet. Moljord ber også om forståelse for at han ikke kan
gå inn i en diskusjon om nemndas rolle og oppgaver.
Begrunnet med raskere behandling
Presseforbundet mener at organiseringen bort fra
departement og til nemnd gjør at det nå er umulig å overholde reglene for
saksbehandlingstid i offentleglova, og Granly Meldalen sier man heller bør benytte
seg av de vanlige ordningene med overordnet organ som klageinstans.
Som Journalisten kunne melde forrige uke var både lovutvalg
og Finanstilsynet enige om at ansvaret for innsynsklager fortsatt burde ligge
hos departementet. Departementet ønsket imidlertid ikke ansvaret lenger, og behandlingstid
var blant argumentene for å opprette en nemnd:
«Departementet vektlegger også at nemndbehandling vil kunne
legge til rette for raskere klagesaksbehandling, men dette vil bero blant annet
på ressurssituasjonen i nemnd og sekretariat», heter det blant annet i proposisjonen.
Økt uavhengighet
Journalisten har henvendt seg til departementet om den
endrede praksisen, og har forespurt et intervju med noen som kan forklare hvorfor
departementet ønsket en ny løsning.
Departementet har ikke svart på forespørselen, men kommunikasjonsrådgiver Eivind Windingstad Stensrud sender denne uttalelsen:
«I vurderingen av om Finanstilsynsklagenemnda også skulle
behandle klager over Finanstilsynets vedtak etter offentleglova, vektla
departementet at samme organ burde behandle klager over avslag på krav om
partsinnsyn og offentlig innsyn. Det ble videre vist til at løsningen samsvarer
med den som er lagt til grunn for Konkurranseklagenemnda.»
Opprettelsen av en uavhengig klagenemnd for Finanstilsynets vedtak er en konsekvens av tilsynets økte uavhengighet i den nye finanstilsynsloven, fortsetter
Windingstad Stensrud og viser til at forslaget fikk bredt flertall i Stortinget.
Oversikten over den voteringen kan du få her.