Dagsavisen og VG fikk samme svar på forskjellige spørsmål: – Ikke greit

– Jeg føler meg jo litt lurt. Jeg sender konkrete spørsmål og det ser ut som om jeg får svar på mine spørsmål, sier Dagsavisen-journalist Karin Lillian Fladberg.  

Karin Lillian Fladberg tror kommunikasjonspraksis i det offentlige kan gå på troverdigheten løs, både for journalistikken og for instansene.
Publisert
Lesetid: 4 min

Både Dagsavisen og VG har den siste tiden publisert saker om vold og trusler mot ambulansepersonell. 

Da Dagsavisen-journalist Karin Lillian Fladberg nylig publiserte en av sine saker, oppdaget hun ved en tilfeldighet at Helse- og omsorgsdepartementet hadde gitt henne nøyaktig samme svar som VG hadde fått noen dager tidligere.

Det hadde vært forståelig om mediene hadde stilt samme spørsmål, men det gjorde de ikke, sier Fladberg til Journalisten.

–  Det er faktisk ikke greit.

Identiske svar

At departement og andre offentlige instanser ønsker å svare skriftlig på henvendelse fra pressen, er ikke et ukjent fenomen for norske journalister. I Fladbergs tilfelle mener hun imidlertid departementet har gått for langt.

Hun opplever at to ulike mediehus får samme skriftlige svar på ulike spørsmål, sitert gjennom samme statssekretær.

Lange avsnitt i svarene fra departementet er identiske hos både Dagsavisen og VG, men spørsmålene som stilles er forskjellige fra de forskjellige journalistene.

For eksempel gjengir VG følgende spørsmål rettet til Helse- og omsorgsdepartementet i sin sak:

– Hva svarer dere til at manglende lovgivning utgjør en potensiell sikkerhetsrisiko, som ledelsen i AMK Oslo frykter kan ende i drap?»

Svaret fra departementet følger, der statssekretær Karl Kristian Bekeng siteres:

– Helsepersonell skal ha det trygt på jobb, det gjelder også ambulansepersonell. Det er viktig at vi gir fagfolkene verktøy som bidrar til å forebygge alvorlige hendelser. Mulighet til å dele mer pasientinformasjon mellom ulike deler av helsetjenesten og med politiet kan bidra til det. Vi har forslått endringer i regelverket for taushetsplikt og deling av pasientopplysninger, som nå skal behandles av Stortinget. Forslagene skal sikre at helsepersonell får tilgang til nødvendige helseopplysninger, samtidig som vi overholder reglene for taushetsplikt. Det vil gi mer kunnskap om pasientene man møter.

I forbindelse med saken Fladberg skrev noen dager senere, sendte hun blant annet inn følgende spørsmål til departementet:

– Mener helseministeren at det er grunn til å vurdere om vi trenger en større informasjonsdeling ved vedvarende og kjent voldsrisiko for å beskytte leger og annet helsepersonell?

Hun får nøyaktig samme svar som VG fikk, som er gjengitt over. Hun blir også bedt om sitere statssekretær Bekeng.

Problematisk

– Når det er snakk om pågående og viktige saker, som både vi og VG har jobbe mye med, så forventer jeg faktisk at jeg får svar på mine spørsmål. Ikke bare klipp og lim på samme tematikk, sier Fladberg.

Hun, og flere kollegaer, opplever stadig vekk at det ikke svares på det man spør om fra politisk ledelse i departementer, og at det i ulike sammenhenger kommer ferdigproduserte fraser.

– Det er forståelig i visse tilfeller der man bare ønsker en rask uttalelse, sier Fladberg.

Men når det er snakk om såpass alvorlige temaer, som vold og trusler mot yrkesgrupper, og der journalister stiller makthavere til ansvar, er det mer problematisk, mener hun.

Går på tilliten løs

– Jeg føler meg jo litt lurt. Jeg sender konkrete spørsmål og det ser ut som om jeg får svar på mine spørsmål.

Hadde departementet ønsket å henvise til svarene de hadde gitt VG, hadde de i det minste spilt med åpne kort, mener Fladberg. 

– Nå gir de ikke mine lesere en oppfatning om hva politisk ledelse mener om problemene og hvordan man vil gripe dem an, sier hun.

Fladberg mener departementet kan oppleves som lite troverdig, når vage sitater kommer på samlebånd på den måten.

– Hvorfor gjør de det på den måten? Er det tidspress? Det kan tolkes som om de ønsker å ikke å opplyse, eller å skjule noe.

Praksisen med å få både spørsmål og svar skriftlig, er et fenomen hun føler mange journalister møter ofte. Problemet med det, er at det umulig å stille oppfølgingsspørsmål, sier Fladberg, som mener verken det lange nyhetsdøgnet eller større pågang er en tilfredsstillende unnskyldning.

– Antall folk i kommunikasjonsavdelingen har også økt enormt. Det er en drøyt lettvint måte å behandle et alvorlig problem på, sier hun.

Fladberg understreker at journalistikken lever på tillit og troverdighet, og at både tilliten til departementet og til journalistikken kan svekkes med slik praksis fra det offentlige.

– Legitim bekymring

Statssekretær Karl Kristian Bekeng sier til Journalisten at de ofte får spørsmål fra flere ulike medier om samme tema, og at det da kan komme en del standardiserte svar fra departementet.

– Det er fordi det er viktig for oss med et konsekvent budskap, slik at det ikke åpner for usikkerhet og misforståelser.

Det er mange som forholder seg til utsagn fra departementet, så å gi svar som åpner for tolkninger er ikke det beste, sier Bekeng.

– Og så er det noen tilfeller, der journalister lurer på hvordan en sak ligger an, og man ikke har så mye informasjon, hvor det blir like svar fordi vi ikke ønsker at noen skal tro noen andre har fått mer informasjon.

At det offentlige ofte ønsker skriftlige spørsmål og svar, begrenser mulighetene for oppfølgingsspørsmål der og da, men på spørsmål om ikke det er et lite demokratisk problem, sier Bekeng at departementet ikke insisterer på å svare skriftlig.

– Det er en helt legitim bekymring. Men vi får ti til femten spørsmål hver dag, ofte med kort frist, som skal til fagsjekk og være innom flere personer. For å rekke fristene foreslår vi å svare skriftlig. Noen journalister synes det er greit, noen synes ikke det. Noen journalister ønsker helst skriftlige svar.

Det er ikke like lett å få på plass et muntlig intervju med sitatsjekk og fagsjekk, så det er ofte enklere å få det til skriftlig, sier han.

– Og så lukker vi ikke saken selv om vi har svart skriftlig, og det er mulig å sende oppfølgingsspørsmål. Vi gjør det for å kunne levere på korte frister.

Raskt og effektivt

Det er særlig i saker hvor det er tekniske detaljer og mange fagfolk som skal komme med innspill, at det gjerne blir mer presist å gjøre det skriftlig, sier Bekeng.

– Da blir det også mindre behov for oppfølgingsspørsmål, og vi prøver å få med all den relevante informasjonen.

– Vet du om alt du blir sitert på?

– Ja. Jeg må lese over, godkjenne og justere, og det er jeg som er avsender. Jeg får ofte bare det faglige grunnlaget og svarer ut selv.

Bekeng understreker at de anerkjenner at journalister ønsker at det skal svares så konkret som mulig på hver enkelt henvendelse, og at mange journalister ønsker å stille oppfølgingsspørsmål. 

Departementet ønsker å gjøre intervjuer når det er mulig, sier Bekeng og legger til at de bruker mye tid på bakgrunnssamtaler med journalister.

– Vi får veldig mange henvendelser hver dag. Da blir det dessverre skriftlige svar i saker der det er flere redaksjoner som spør om samme tema. Da vil det dukke opp en del like formuleringer, særlig når vi ikke har mer å si. Det er raskt og effektivt når det er viktig at journalistene skal få svar.

Powered by Labrador CMS