Schibsted-suksess i Madrid
Schibsteds gratisavis 20 Minutter er nå større en El Pais i Madrid, melder dn.no.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tidligere i år betalte Schibsted en halv milliard kroner for å nå 98 prosent eierandel i gratisavisselskapet 20 Min Holding. Selskapet utgir gratisaviser i en rekke land. Investeringen, som mange var skeptiske til, framstår nå som et smart trekk. 20 Minutter har solid vekst på alle fronter. I Madrid er gratisavisa faktisk større enn den anerkjente kvalitetsavisa El Pais.
- Det var mange skeptikere internt i Schibsted og blant analytikerne da vi gikk inn på gratisavismarkedet, sier konserndirektør Birger Magnus på Schibsteds kapitalmarkedsdag til dn.no.
Han viser til at det har skjedd mye den siste tiden, blant annet driftsmarginer opp mot 30 prosent i Sveits.
- I sum er det sterk positiv vekst i de viktigste landene.
Hovedforklaringen er at gratisavisene når de unge leserne og det er interessant for annonsørene.
Annonseveksten gjør at 20 Minutter-satsingen i fjor for første gang kunne vise overskudd.
I 2001 ga gratisavissatsingen et tap for konsernet på 154 millioner kroner, mens Schibsted i 2002 tapte 117 millioner kroner på 20 Minutter-investeringen. 20 Minutter er oppe i et totalopplag på nesten 1,6 millioner.