Siden Google startet lansering av den KI-drevne «Overviews»-funksjonen i nettsøk i mai i fjor, har andelen zero-click nyhetssøk – søk som ikke fører til at brukeren leser videre noe som helst sted utenfor Google – økt jevnt og trutt.
Fra 56 prosent til nær 69 prosent i mai 2025, for amerikanske nyhetssider, er konklusjonen i en rapport fra nettovervåkerne i Similarweb.
Trafikkfall i milliardklassen
Samtidig har den organiske, ikke-søkedrevne trafikken til de samme amerikanske nyhetsnettsidene falt fra over 2,3 milliarder visninger til under 1,7 milliarder, peker rapporten også på.
Bransjenettstedet Press Gazette har gjort sin egen analyse av Similarweb-data, og finner at store nyhetsnettsteder som Mail Online og People rammes hardt av utrullingen av KI-søkeresultatene.
Av de 100 søkeordene som utløser mest trafikk til Daily Mails sider, utløste 32 av dem et Overview-resultat i mai 2025, finner Press Gazette.
Annonse
VG: Forberedt på effekt
Hos Norges største nettavis priser de seg i disse dager lykkelig over at de over tid har hatt en bevisst holdning til å dyrke direktetrafikk.
Øyvind Brenne.Foto: Annemor Larsen / VG
Det sier Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, til Journalisten.
– VG har i mange år hatt en veldig sterk direkteposisjon. Over 80 prosent av trafikken vår kommer fra forsiden. Eksterntrafikken utgjør en mindre del, og vi ser heller ingen store utslag per akkurat nå, sier Brenne.
Han beskriver at brorparten av VGs Google-trafikk uansett er brukere som googler «VG» for å komme inn på nettavisa.
Men at Overviews-innføringen vil påvirke mediebruk generelt, er han ikke i tvil om.
– Det kommer vi også til å merke, og kanskje mest på nisjepreget stoff. På det typiske breaking-området er nyhetsmediene fortsatt i en god posisjon også når det gjelder Google-innhold, sier utviklingsredaktøren.
Google: Nye myligheter
Press Gazette siterer en Google-talsperson på at Google «mer enn noe annet selskap prioriterer å sende trafikk til nettet, med milliarder av klikk til nettsider hver dag».
«Nye KI-opplevelser i søk lar brukere tille enda flere spørsmål, som skaper nye muligheter for at innhold og bedrifter kan oppdages. Utgivere har kontroll over hva slags innhold som dukker opp i søk, og det inkluderer Overviews», siteres talspersonen på.