Amerikansk fotball

Super Bowl: VGTV merker Taylor Swift-effekten

Rettighetssjef i VG, Aslân Farshchian, forteller om økt interesse, men vil ikke dele tall.

Publisert Sist oppdatert

For andre år på rad sendte VGTV amerikanske Super Bowl, og store deler av tv-sendingen søndag kveld var viet amerikansk fotball.

Rettighetssjef i VG, Aslân Farshchian, forteller om økt interesse for amerikansk fotball-sendingene her i Norge. 

– Super Bowl er jo nesten en helt egen greie hvor vi har merket enda mer interesse enn i fjor, sier Farshchian til Journalisten. 

VGTV sender til vanlig NFL-kamper i helgene og viser kamper fra grunnspillet, sluttspillet, og nå Super Bowl på slutten av sesongen. 

Det er ikke kun sporten folk er interessert i, forteller han, men også pauseunderholdningen er med på å få opp interessen. 

 – Også er det klart at en del av det nok må tilskrives Taylor Swift. Hun gir et ekstra element til sendingene og er relevant for hele redaksjonen, det ser vi en god effekt av, forteller Farshchian.

NBA, NFL og fotball

I tillegg til å ha rettighetene til å sende NFL-kamper, har VG også fått rettighetene til å sende NBA-kamper gjennom året.

– Gjennom sesongen engasjerer de to sportene likt, men så blir det jo et veldig klimaks med Super Bowl. Og det er jo vanskelig for basket å matche, forteller rettighetssjefen. 

Rettighetssjef i VG, Aslân Farshchian.
Rettighetssjef i VG, Aslân Farshchian.

Hvor mange som fikk med seg nattens sending på VGTV vil ikke Farshchian ut med, men at sendingene passer dem bra er han åpen om, for i tillegg til å fungere bra sammen med de andre sportene de har rettighetene til som basket og toppfotball, ser de at NFL og Super Bowl-sendingene også når de unge seerne. 

– Det er veldig spennende. Det er en suksess, jeg er kjempefornøyd, sier han. 

– Så du sendingen selv i natt? 

– Nei, det klarte jeg ikke. Jeg har tre små barn, så det begrenser muligheten til å holde seg våken så lenge. 

Mest populær

Ifølge Wikipedia er 22 av de 30 mest sette TV-sendingene i USA noensinne Super Bowl-finaler. På toppen troner fortsatt månelandingen til Apollo 11 i 1969.

Rundt 123,4 millioner mennesker så Superbowl-oppgjøret mellom Kansas City Chiefs og San Francisco 49ers på TV og strømmetjenester, viser foreløpige tall. Det er ny rekord.

Rettelse: I går ble det opplyst at NFL at 112,3 millioner mennesker hadde sett finalen. Tallene er nå justert.

Powered by Labrador CMS