Ifølge Medietilsynet brøt TV 2 reglene i kringkastingsloven.
Foto: Marte Vike Arnese
Produktplassering
TV 2 får advarsel
Medietilsynet reagerer etter regelbrudd.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
TV 2 brøt reglene om merking av produktplassering under visning av fotball i Eliteserien, skriver Medietilsynet i en pressemelding.
Nå har tv-kanalen fått en advarsel.
Regelbruddet ble avdekket av Medietilsynet i forbindelse med TV 2s sending av en fotballkamp mellom Rosenborg og Vålerenga i Eliteserien for menn i mai i år.
Sendingen inneholdt ifølge tilsynet ikke tydelig informasjon om at den hadde produktplassering, slik regelverket krever.
– Disse reglene er til for å gjøre seerne oppmerksomme på at en eller flere annonsører har betalt for at et produkt, en tjeneste eller et varemerke skal være synlig i programmet, sier Hanne Sekkelsten, avdelingsdirektør i Medietilsynet, i pressemeldingen.
TV 2 har opplyst til Medietilsynet at de har rettet opp feilen.
Ifølge kringkastingsloven er produktplassering tillatt i enkelte programkategorier, blant annet i sportsprogram. Seerne skal da gjøres tydelig oppmerksomme på at programmet inneholder produktplassering, både når programmet begynner, når det slutter, og etter et reklameavbrudd.
Nylige artikler
En skjermdump av et bilde er fremdeles et bilde
RSF: Den israelske hæren står for flest drap på journalister i 2025
Kjære departement: Journalistikk må veie tyngst – uansett hvem som eier mediet
Kildevernet under press i Bergen kommune
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
Mest leste artikler
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter å ha delt eiga sak
Steinar Suvatne tilgir NRK-venn etter podkastglipp
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
Ni har tatt sluttpakke i Nettavisen
– Danby holder oss grundig orientert