Bjørn Fjellstad og Daniel Skogly har utviklet et verktøy som skal hjelpe journalister å lage visuell journalistikk.

Digital historiefortelling

Utviklerduo skal gjøre visuell journalistikk mer tilgjengelig

– Man trenger ikke være designer for å lage noe fint og nytt.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De siste to årene har utviklerduoen fra Tromsø, Daniel Skogly og Bjørn Fjellstad, jobbet med å lage deres eget firma og program «Instorier». Et historiefortellingsverktøy for journalister som blant annet kan brukes til å lage visuelle historier i formatet «scrollytelling».

– Det er et verktøy som gjør det enklere for journalister å fortelle digitale visuelle historier med forskjellige multimediale midler som bilder, tekster, animasjoner, kart, video, grafer, kart, moduler og til og med 3D-ting, sier Skogly til Journalisten.

Ofte har ikke mediehus kapasitet eller budsjett til å formidle historier med høyt visuelt innhold. Instorier er utviklet slik det skal være lett å lage gode, teknisk avanserte saker uten å involvere utviklere med den type spisskompetanse, forklarer Skogly.

Enkelt å bruke

Både Skogly og Fjellstad brenner for historiefortelling og visuell journalistikk. Det var utgangspunktet for at de valgte å satse på prosjektet.

Journalistikken de har hentet inspirasjon fra er blant annet NRKs visuell journalistikk og New York Times' (NYT) featureartikler i langformat. Skogly nevner også Nordlys, som nylig lagde den visuelle artikkelen «Skredet», inspirert av NYTs «Snowfall».

Nå håper Skogly og Fjellstad at flere medier vil bryte fra de mer tradisjonelle artikkel-malene og kaste seg ut i den visuelle journalistikken og lage spesielle opplevelser for leserne.

– Historiefortelling er så viktig i flere aspekter av våre liv. Helt siden mennesker samlet seg rundt bålet for å dele erfaringer og fortelle historier, og informasjon ble kommunisert og videreført fra generasjon til generasjon, sier Skogly.

Instorier kan brukes over publiseringsprogrammer eller for seg selv.

Ett av hovedmålene med Instorier er at det skal være lett å bruke.

– Man trenger ikke være designer for å lage noe fint og nytt. Med mange av de eksisterende løsningene, så bør man i alle fall ha et godt øye for design for å lage noe som ser ordentlig bra ut. Men det trenger man ikke med vårt verktøy.

I dag konkurrerer journalistene i stor grad mot Tiktok, Snapchat og andre visuelle sosiale medier om raskt innhold, skrolling, og genrelt folks oppmerksomhet.

– Ikke bare blir de sakene ofte bedre lest, men de har også lengre levetid. Det er mange aspekter som taler til fordel for god, lengre og mer engasjerende visuell journalistikk, og det er vi veldig glade for, selv om vi er litt bias.

Brukes av statsmedia

Fjellstad og Skogly har jobbet med utvikling og design i ti år. De sa opp jobbene sine som Tech Leads i TRY apt for å heller satse på prosjektet, med mål om å demokratisere og tilgjengeliggjøre digital historiefortelling. Instorier ble lansert i januar i år. Kort tid etter ble de kontaktet av et større selskap i Tyskland som ønsket å kjøpe opp gründervirksomheten deres.

­– Vi takket nei til et veldig godt tilbud, men de ville bruke det til netthandel, så det gikk i strid med vår visjon. Men det er da vi skjønte at vi var inne på noe, sier Skogly.

Duoen er veldig fornøyd med at det italiensk-språklige sveitsiske allmennkringkasteren RSI har tatt i bruk programmet. Nylig publiserte de sin første sak laget med Instorier for å markere at det var ett år siden invasjonen av Ukraina. Skogly er fornøyd med resultatet.

– Saken er en kontrast i forhold til deres vanlige artikler. Med Instorier kunne de lage en helt annen opplevelse for leserne uten at de egentlig trengte å bruke særlig avanserte funksjoner.

Powered by Labrador CMS