Sturle Rasmussen. Foto: Schibsted
Sturle Rasmussen. Foto: Schibsted

Schibsted samler lokalavisene

Sturle Rasmussen får ansvaret for 4 lokalaviser i vest og 4 i sør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsteds lokalaviser som i dag eies av Bergens Tidende (BT) og Fædrelandsvennen samles under ledelse av den nytilsatte direktøren. Ifølge en pressemelding fra mediekonsernet løftes eierskapet ut av regionavisene og over til Schibsted Norge.

Avisene det gjelder er Lindesnes, Lister, Kristiansand Avis og Søgne og Songdalen Budstikke på Sørlandet og Vestnytt, Askøyværingen, Bygdanytt og Strilen på Vestlandet.

Ifølge meldingen er målet med endringen å felles felles løsninger på felles utfordringer. Den henger også sammen med omorganiseringen av regionavisene.

Krever satsing

Den nye direktøren Sturle Rasmussen kommer fra stillingen som leder for BetaVest, som er BT og Stavanger Aftenblads felles satsing på nisjesteder som Sysla og Livvin. Dette skal han fortsatt ha ansvaret for. Rasmussen har tidligere ledererfaring fra stillinger i skjæringspunktet mellom redaksjonell og kommersiell virksomhet.

– I en samlet portefølje får lokalavisene større muskler og et bredere miljø enn de ville hatt hver for seg. Det blir nyttig når de skal finne en digital forretningsmodell som fungerer lokalt, og samtidig skal kunne dra nytte av og bidra til økosystemet og ressursene i Schibsted, nasjonalt og regionalt, sier Rasmussen i meldingen.

Ansvarlig redaktør Fridtjof Nygaard i Lindesnes sier i meldingen at han forventer en tydelig satsing på lokalavisene, samt ressurser til å bedre deres digitale plattformer.

– Det er også viktig med en total gjennomgang av kostnadene for å se hva som kan gjøres bedre, sier Nygaard i meldingen.

Les også: Rekordresultat for BTs datteravis - og et uventet tilskudd på 438.000 fra staten

Avviser planer om salg av Fædrelandsvennen

Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge svarer spøkefullt på spørsmål fra Journalisten at konsernet sminker brudene sine hele tiden. Men avviser at det er fordi de nå forbereder et salg av Fædrelandsvennen.

– Dette gjør vi for å få et sterkere fokus på de lokale avisene etter reorganiseringen av abonnementshusene der vi flyttet ut den kommersielle virksomheten, sier Munch.

– Eier Schibsted Fædrelandsvennen om tre år?

– Ja, det gjør vi.

Powered by Labrador CMS