VG og TV 2 satser på rubrikk
VG Nett og TV 2 Interaktiv har besluttet å etablere et felles elektronisk rubrikkmarked. Hensikten er å ta markedsandeler fra Finn.no.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Ifølge en pressemelding skal vg.no fungere både som salgskanal og visningsplass for rubrikkannonser på TV 2torget. Med eksponering også på Nettavisen, Spray, TV 2.no og TV 2s tekst-tv, får TV 2torget større elektronisk distribusjon enn samtlige konkurrenter og blir et av landets aller største rubrikkmarkeder.
- Etter en tøff og helt nødvendig saneringsfase i internettbransjen, ser vi klare tegn på at nettet er i ferd med å bli kommersielt drivverdig. Trenden er også helt klar når det gjelder rubrikkmarkedet - det er i ferd med å vokse fra print til elektronisk distribusjon. Med dette samarbeidet tar VG og TV 2 Gruppens nettsatsinger en ledende posisjon på det elektroniske rubrikkmarkedet. Når TV 2torget nå får Norges største nettavis på laget, skaper vi virkelig et potent rubrikkmarked, sier Gunnar Stavrum i TV 2 Interaktiv.
Både Schibsted og A-pressen har satset tungt på rubrikkannonser på internett. Ingen av selskapene har velsignet det konkurrerende samarbeidet mellom VG Nett og TV 2. TV 2-sjef Kåre Valebrokk sier til Kampanje at han ikke venter negative reaksjoner fra eierne.
- Vi har ikke diskutert rubrikksamarbeidet i hovedstyret i TV 2 Gruppen, og betrakter dette som en ren administrativ sak, sier Valebrokk.
Schibsted, som eier VG Nett og en tredel av TV 2, eier også over 60 prosent av Finn.no gjennom Aftenposten. A-pressen, som også eier en tredel av TV 2, har satset både penger og prestisje på rubrikksamarbeidet Zett.no med Orkla. Dessuten er flere av A-pressens papiraviser svært avhengige av inntektene fra rubrikkmarkedet.