– Jeg føler meg både beæret og ydmyk for oppgaven, sier Lotta Folcker, påtroppende eneleder i Aftonbladet.
Foto: Magnus Laupa
Aftonbladet
Viaplays sportssjef blir ny redaktør for Schibsted-avis
Lotta Folcker blir ny ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Aftonbladet.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tidligere i år ble det kjent at toppsjefen i den svenske Schibsted-avisen Aftonbladet, Lena K. Samuelsson, ønsket å gå av. Nå har Schibsted funnet hennes etterfølger: Lotta Folcker, som kommer fra stillingen som sportssjef i svenske Viaplay.
– I Lotta Folcker får Aftonbladet en dyktig leder med solid erfaring fra
både nyheter og sport. Hun bidrar med sterk kompetanse innen video samt digital
forretning og utvikling. Dette er bra for Aftonbladet, men også veldig
verdifullt når vi skal bygge en ny sterk mediekonsern i Norden, sier Siv
Juvik Tveitnes, konserndirektør i Schibsted News Media og påtroppende konsernsjef for nye Schibsted Media.
Folcker har tidligere jobbet i Aftonbladet, blant annet som sjef for mediehusets TV-satsing. Hun har også vært redaksjonssjef med ansvar for avisens digitale satsninger
innen feature, podkaster og nye forretningsmodeller.
Folcker har også bakgrunn fra TV4, Dagens Nyheter og Svenska Dagbladet.
– Jeg føler meg både beæret
og ydmyk for oppgaven, men først og fremst kjenner jeg en enorm glede av å
komme tilbake til Aftonbladet, sier Folcker.
Hun blir også en av tre ansvarlige redaktører i Schibsteds nye ledergruppe.
Nylige artikler
Tre veier for journalistikken når KI blir økosystemet
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
Kokainrotta og de dårlige hjelperne
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk