– Med dagens annonsering av ny konsernledelse, har vi tatt et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap, sier Siv Juvik Tveitnes, påtroppende konsernsjef.

Schibsted: Den nye konsernledelsen er klar

Disse skal lede medievirksomheten til Schibsted når den skilles ut som et eget selskap.

Publisert Sist oppdatert

Før jul ble det klart at Schibsted ASA planlegger å selge medievirksomheten i konsernet til Tinius-stiftelsen. Avtalen mellom partene signeres trolig i løpet av første kvartal, og Schibsted Media blir da et eget selskap i løpet av andre kvartal. 

I dag ble det kjent hvem som skal sitte i konsernledelsen i det nye selskapet.

– Med dagens annonsering av ny konsernledelse, har vi tatt et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap. Vi bygger en virksomhet som skal lede an i den nordiske mediebransjen, sier Siv Juvik Tveitnes, påtroppende konsernsjef i Schibsted Media, i en pressemelding.

Kontinuitet

– Den nye konsernledelsen er i stor grad bygd på et viktig prinsipp om kontinuitet fra dagens ledergruppe i Schibsted News Media, både med tanke på de største merkevarene og de viktigste inntektsstrømmene våre, men også teknologien vår. 

I nye roller, får Øyulf Hjertenes og Fredric Karén et særlig ansvar for Schibsted Medias portefølje i henholdsvis Norge og Sverige, med unntak av VG, Aftenposten og Aftonbladet. 

Det innebærer at Hjertenes får ansvar for blant annet Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, nisjemedier og print, samt partnerskap i Norge. 

Karén vil være ansvarlig for Svenska Dagbladet, Omni og for partnerskap i Sverige. 

Begge har bakgrunn innen journalistikk og har vært eneledere i henholdsvis Bergens Tidende og Svenska Dagbladet.

Vekst i Sverige

– Vi har betydelige vekstambisjoner i Sverige. Med Fredric i spissen vil vi ha et spesielt fokus på det svenske markedet fremover, både når det gjelder nye muligheter, men også for å bygge tilstedeværelsen vi allerede har, sier Tveitnes.

Grethe Malkmus og Stine Halla er nye tilskudd i ledergruppen. I dag er Malkmus ansvarlig for HR-funksjonen i Schibsted og Halla har ansvar for Finans i Schibsted Nordic Marketplaces. Begge har hatt roller i Schibsted News Media tidligere

Konsernledelsen i Schibsted Media:

  • Siv Juvik Tveitnes - konsernsjef
  • Stine Halla – ansvar for finans, strategi, juridisk og M&A
  • Markus Rudberg – ansvar for teknologi
  • Grethe Malkmus – ansvar for HR/people, facility og kommunikasjon 
  • Tor Jacobsen – ansvar for produkt og abonnement
  • Per Håkon Fasting – ansvar for annonse 
  • Gard Steiro – sjefredaktør i VG
  • Trine Eilertsen – sjefredaktør i Aftenposten
  • Lena K. Samuelssons etterfølger – sjefredaktør i Aftonbladet 
  • Fredric Karén – ansvar for porteføljen i Sverige 
  • Øyulf Hjertenes – ansvar for porteføljen i Norge
Powered by Labrador CMS