Vurderer tilsynssak: Ber TV 2 redegjøre for Champions League-tabben

Gikk til reklamepause mens Haaland scoret på straffe.

TV 2 har redegjort for Medietilsynet hva som skjedde da de avbrøt kamp med reklame. Her TV 2-profilene Simen Stamsø Møller, Ingrid Halstensen og Erik Thorstvedt i Champions League-studio.
Publisert
Lesetid: 2 min

Onsdag 10. desember måtte TV 2 beklage, etter at kanalen satte over til egenreklame før første omgang av Champions League-møtet mellom Manchester City og Real Madrid var over.

Ikke bare var omgangen fremdeles i gang; mens TV 2 sendte promovideoer ble City tildelt et straffespark som Erling Braut Haaland satte i mål.

Det fikk ikke bare seere, men også Medietilsynet til å reagere, viser dokumentinnsyn.

Ber om informasjon

Allerede torsdag morgen 11. desember mottok TV 2 e-post fra en rådgiver hos tilsynet, som hadde registrert at reklame ble sendt under «et avgjørende øyeblikk i kampen».

Nå ville tilsynet ha mer informasjon fra TV 2, med frist 17. desember:

«For å opplyse saken ber Medietilsynet TV 2 om en redegjørelse for de faktiske forhold rundt reklameavbruddet, herunder årsaken til at det ble sendt reklame samtidig med avgjørende begivenheter i kampen.»

Tilsynet viste til kringkastings­forskriftens paragraf om plassering av reklameinnslag i fjernsyn, der det heter: «Andre program kan avbrytes med reklame dersom avbruddet plasseres slik at programmets verdi og integritet ikke forringes. Ved denne vurderingen skal det særlig legges vekt på naturlige opphold i programmet og programmets varighet og art.»

Skal vurdere sak

«Når det faktiske forhold i saken er klarlagt, vil Medietilsynet vurdere om det er grunnlag for å reise tilsynssak. I så fall vil TV 2 bli forhåndsvarslet i tråd med forvaltningslovens regler», opplyser tilsynet i henvendelsen.

Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 uttalte samme kveld som reklametabben at det handlet om menneskelig feil som de beklaget, og som var en «vond opplevelse for alle parter».

Det samme melder pressesjef Jan-Petter Dahl på Journalistens henvendelse om e-posten fra tilsynet.

– Sendingen den 10. desember, underveis i fotballkampen mellom Real Madrid og Manchester City, ble avbrutt av egenpromo. Avbruddet skjedde rett før Erling Braut Haalands straffespark, slik at seeren gikk glipp av det aktuelle øyeblikket. Det beklaget vi også ovenfor seerne like etter at det skjedde. Bakgrunnen for at dette skjedde var en menneskelig feil, som vi orienterer mer i detalj om i brevet til Medietilsynet, skriver Dahl i en e-post.

Journalisten kunne nylig fortelle at TV 2 risikerte gebyr fra Medietilsynet på flere hundre tusen kroner, etter at tilsynet fant at lengden på sponsoridentifisering i Tour de France-sendinger brøt med kravene i kringkastingsforskriften.

Størrelsen på reaksjonen ble til slutt 300.000 kroner i gebyr.

Powered by Labrador CMS