Lesertall 2. kvartal 2024:

Avislesingen fortsetter ned: Papir stuper – digitalt flater ut

Ferske tall viser at avislesingen fortsetter å falle, med papir ned 8,2 prosent og digital lesning svakt tilbake. Dagsavisen har det største fallet, med en nedgang på over 30 prosent på ett år.

Lesertall, papiravis, ipad
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Kantar Media presenterte i dag lesertall for andre kvartal 2025. Og tallene viser at nedgangen i avislesing fortsetter, både på papir og digitalt, målt mot med samme periode i 2024.

23 prosent av befolkningen leser papiravis daglig, en nedgang på 8,2 prosent fra året før. Konsumet av papiraviser ligger nå på cirka en femtedel av nivået rundt årtusenskiftet.

Kun to øke

Av de 159 målte papiravisene hadde bare to en økning i antall lesere. De mindre lokal- og regionavisene, med under 20.000 lesere, har samlet sett hatt en markant nedgang på papir, med en reduksjon på 10,9 prosent.

Den digitale utviklingen viser også tegn til stagnasjon. 70 prosent av befolkningen leser digitale aviser daglig, ned fra 72 prosent året før. 

Mobil dominerer fortsatt klart og står for 76 prosent av lesingen, mens PC utgjør 14 prosent og nettbrett 10 prosent. PC-bruken har falt med 7,2 prosent, nettbrett med 5,9 prosent og mobil med 4,1 prosent.

– Naturlig nivå

– Vi ser en videreføring av en trend. Under pandemien var mediebruken svært høy, mens nå er vi tilbake på et mer naturlig nivå. Vi har en stabil høy daglig dekning for digitale nyhetsmedier og økt interesse for stoffområder som påvirker folks hverdag, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL i en pressemelding.

Totalt leser 77 prosent av befolkningen minst én avis daglig på papir eller digitalt, mot 78 prosent i 2023/2024.

Blant de største aktørene ligger VG øverst med 1,9 millioner daglige lesere digitalt, foran NRK (1,34 million), Dagbladet (1,07 million) og TV 2 (0,86 million).

Mens de fleste store redaksjonelle nettsteder mister brukere, er det unntak: økonomi- og næringslivsavsiene E24, Dagens Næringsliv og Finansavisen har opplevd digital vekst det siste året.

– I en tid med økonomisk usikkerhet søker mange forklaringer og innsikt. Det merkes tydelig hos økonomiredaksjonene, sier Øgrey.

Mister lesere

Avisene som faller mest (papir og digitalt):

  • Dagsavisen: –30,3 prosent
  • ABC Nyheter: –17,5 prosent (kun digitalt)

  • Bergens Tidende: –15,6 prosent

  • Nordlys: –11,3 prosent

  • Adresseavisen: –9,3 prosent

Avisene som gjør det best av de store:

  • Finansavisen: +11,5 prosent
  • E24: +6,8 prosent
  • Bergensavisen: +0,4 prosent
  • Deretter kommer Aftenposten (-1,7 prosent) og VG (-2,8 prosent).

Sol har også snudd en dårlig utvikling de siste årene, og vokser nå 15,2 prosent. Nisjeavisen Kode24, som i likhet med Sol tilhører AllerX, har også et godt år bak seg. Antall lesere vokser med 39,3 prosent. En økning på 2000 lesere.

Avisenes e-aviser holder seg derimot stabile. Fire prosent av befolkningen oppgir at de leser e-aviser daglig, et nivå som har ligget stabilt de siste årene.

Følger samme kurve

Tallene viser også at papirmagasinene mister lesere. Samlet sett har magasinlesingen gått tilbake med 5,8 prosent sammenlignet med fjoråret. 

Kun 14 prosent av befolkningen leser minst ett papirmagasin daglig i 2024/2025.

Alle magasingruppene har hatt tilbakegang – bortsett fra medlemsblader og gratismagasiner, som holder seg relativt stabile. 

Kvinneblader og ukeblader for voksne kvinner, som Allers, KK og Hjemmet, har hatt de største prosentvise fallene, med nedgang på opptil 11,7 prosent. Også avismagasiner som A-magasinet, VG Helg og Dagbladet Magasinet opplever nedgang, samlet på 6,6 prosent.

Et unntak er Se og Hør. Totalt sett øker mediehuset med 7 prosent, fra 482.000 til 516.000 daglige lesere. Veksten skyldes digital fremgang. På papir faller hovedutgaven Se og Hør Tirsdag kraftig, fra 586.000 til 511.000 lesere (–12,8 prosent), mens fredagsutgaven går svakt tilbake fra 138.000 til 136.000 lesere.

Blant medlemsbladene har Jakt & Fiske og OBOS-bladet flere lesere enn året før.

Se alle tallene på medietall.no.

Powered by Labrador CMS