Nyhetsredaktør Mads A. Andersens sammen med Dagbladet Pluss-redaktør Bjørn Carlsen.

Dagbladet dominerer i pornoundersøkelse

– En glede at vi kommer seirende ut av denne undersøkelsen, sier nyhetsredaktør Mads A. Andersen i Dagbladet.

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 3 min

De to medieforskerne Liv Iren Hognestad og Hilde Kristin Dahlstrøm ved NLA Høgskolen har undersøkt hvordan fem norske nyhetsmedier dekket temaet pornografi i perioden 2020 til 2023. 

De fem mediene er Aftenposten, VG, Dagbladet, NRK og TV 2.1540 artikler, publisert på nett og papir er kartlagt og av disse er 583 analysert nærmere.

Resultatet er publisert i Norsk Medietidsskrift.

– Klikkvennlig

«Undersøkelsen viser at porno primært ble presentert som noe underholdende og klikkvennlig», skriver de to forskerne i sin oppsummering. Tallene viser også at Dagbladet skiller seg ut.

39 prosent av artiklene om temaet er publisert av Dagbladet, noe som er cirka dobbelt så mange artikler som i VG (20 prosent). Deretter følger TV 2 (16 prosent), Aftenposten (15 prosent) og NRK (10 prosent).

I hvor stor grad porno er i fokus i disse artiklene, varierer noe. I hele 62 prosent er porno bare nevnt helt kort, og det er derfor de resterende artiklene forskerne har fokusert på.

«Når vi zoomer inn på de 583 artiklene hvor pornografi er mye eller middels mye i fokus, er det fortsatt Dagbladet som har flest artikler», skriver forskerne. Tallet har nå økt ett prosentpoeng, fra 39 til 40 prosent. Men på plasseringene under har det her skjedd noen endringer. TV 2 ender nå på 23 prosent, VG ned til 17 prosent – mens Aftenposten og NRK lander på henholdsvis 9 og 11 prosent.

«Det viser at mer enn 6 av 10 saker hvor pornografi er mye eller middels mye i fokus, er publisert i Dagbladet eller TV 2», skriver forskerne.

Nyhetsredaktør i Dagbladet, Mads A. Andersen, er fornøyd med at akkurat hans avis topper statistikken til NLA Høgskolen-forskeren:

– En glede at vi kommer seirende ut av denne undersøkelsen, sier Andersen til Journalisten.

Han legger til:

– Vi er opptatt av å skrive om det som engasjerer folk, og en av en av fire nordmenn bruker porno hver eneste uke.

Utenlandske kilder 

I undersøkelsen kommer det også fram at mye av det som publiseres om porno er helt eller delvis sitatsaker fra andre medier. 43 prosent har utenlandske medier som første kilde. Hovedsakelig er det skriftlige kilder som benyttes, og over halvparten av artiklene har ingen muntlige kilder.

De to mediene som skiller seg ut med det som forskerne mener er påfallende få saker med flere kilder, er TV 2 og Aftenposten (henholdsvis 3 og 4 prosent), mens NRK har dobbelt så mange saker med flere kilder enn de andre mediene (25 prosent).

«Imidlertid er også den største andelen av artiklene til NRK basert på ingen eller bare én kilde», skriver forskerne.

De vanligste muntlige kildene er helsepersonell og eksperter, men også en rekke kjendiser er intervjuet, blant annet andre journalister og programledere. Nesten 80 prosent av kjendiskildene er intervjuet av Dagbladet eller TV 2. Dagbladet er også det mediet som har flest intervjuer med dem som lager porno.

Intime illustrasjoner

Saker om pornografi blir ifølge forskerne i stor grad illustrert med det de omtaler som «intime bilder».

«De fleste har bilder av par som tilsynelatende nyter sex, ofte i en seng og med lite eller sexy bekledning. Kvinner er ofte i fokus», skriver forskerne.

Og videre:

«Nesten ingen av illustrasjonene har noe å gjøre med personene som er intervjuet i artikkelen.»

Typiske muntlige kilder som helsepersonell og eksperter, er nesten aldri med på oppslagsbildet.

 «Intime bilder» er det mest av i Dagbladet, hvor 45 prosent av artiklene er illustrert med dette, men disse bildene er ikke fraværende i NRK og Aftenposten heller, hvor henholdsvis 23 og 14 prosent av bildene kategoriseres som dette.

TV 2 og Dagbladet har også i 25 prosent av artiklene en kjendis i opplagsbildet. 

Porno-kritikk

De to medieforskerne har også delt artiklene inn i tre kategorier, som de omtaler som samfunns-, underholdnings-, og forbrukerdiskursen.

Den første kategorien består av de artiklene som er mer kritiske til pornografi, mens den siste kategorien er mer praktiske sextips og andre råd til leserne.

40 prosent av artiklene ble imidlertid plassert i underholdningsdiskursen, men samfunns- og forbrukerdiskursen er omtrent like store (32 og 28 prosent).

«Vi finner nær halvparten av alle Dagbladets og TV 2s saker i underholdningsdiskursen. I Aftenposten er de tre diskursene omtrent likt representert, mens VG har en liten overvekt av saker kodet i forbrukerdiskursen. NRK skiller seg fra de andre mediene ved at halvparten av artiklene her er kodet i samfunnsdiskursen», konkluderer forskerne.

Men kuriosa og underholdning er også til stede i den mer kritiske delen. Forskerne bruker blant annet en sak fra NRK om at nå avdøde pave Frans i 2023 advarte prester og nonner mot å se porno.

«Pavens bekymring er reell, men saken fremstår som kuriøs for leseren siden paven henvender seg til prester og nonner», skriver de to.

Billig å produsere

Forskerne peker også på noe annet som overrasket dem; de kritiske artiklene var også ofte sitatsaker basert utenlandske medier, gjerne – men ikke alltid – supplert med en muntlig kilde.

«Vi ser tydelige tegn til at en kommersiell medielogikk preger dekningen. Størstedelen av sakene inneholder lettvint forbruker- og underholdningsorientert stoff som er enkelt og billig å produsere», konkluderer forskerne og peker på at her leder Dagbladet og TV 2 an.

Opptatt av porno

Nyhetsredaktør Andersen i Dagbladet ser ingen grunn til å beklage mediehusets pornoartikler.

– Nei, i utgangspunktet ikke, sier han.

Til det som kommer fram om kildebruk, sier Andersen:

– Det er ikke et hovedfokus hos oss å lage journalistikk på dette temaet, og da er det naturlig at nyheter og fenomener er ting vi tar tak i.

 Men, legger han til:

– Vi er opptatt av gjøre det på en sannferdig, objektiv og god måte. 

Powered by Labrador CMS