Utenriksminister Anniken Huitfeldt knipset denne selfien av seg selv, Selma, Unni og Amalie og lærer Torunn Husvik.

Syvendeklassingene Selma, Unni og Amalie hylles av journalister etter reportasjetur til Stortinget

– Ukas beste sak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For syvendeklassingene Selma, Unni og Amalie ved Grünerløkka skole resulterte et besøk på Stortinget i blant annet en spontan selfie med utenriksministeren og et Fem på gata-innslag til skolens blogg.

Nå hylles de tre jentene av etablerte politiske journalister:

– Ukas beste sak er skrevet av Selma, Unni og Amalie på Grünerløkka skole. Gi dem alle mediepriser, skriver Runa Fjellanger, politisk journalist i VG, på Twitter.

– My job here is done, kommenterer journalist og tidligere «slask på tinget» for Dagsavisen, Aslak Borgersrud, under delingen.

– Grünerløkka skole leverer varene, fastslår Dagsavisens politiske redaktør, Lars West Johnsen.

Små stikk

Og gullkornene sitter tett i tekstene fra stortingsbesøket.

«[...]en dame i knallrosa jakke kommer ut. Torunn ser at det er utenriksministeren, noe som vi andre ikke visste på den tiden. Hun stormer mot oss som en gal. -Dere vil vel ha selfie jenter!? sier hun opp i fjesene våre», beskriver de om et hektisk møte med utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap).

Stortingsrepresentant Nikolai Astrup introduseres som «en rik mann fra Høyre», mens jentene skriver at de er ganske sikre på at justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) har snakket stygt om Oslo.

– Spennende

Jentene produserte ikke mindre enn fem saker fra stortingsbesøket på rundt tre timer, forteller de i en Facetime-prat med Journalisten. Den opprinnelige avtalen de hadde på Stortinget var et møte med utdanningsminister Tonje Brenna (Ap).

Selv har de stort sett merket at foreldrene, og venner av foreldrene, har oppdaget at sakene har blitt omtalt på sosiale medier. Aftenposten har også nylig omtalt «skoleavis-suksessen».

– Hva tenker dere om å få så mye skryt for sakene?

– Det har vært overraskende, vi visste ikke at de var så bra, sier jentene, som alle tre mener det ga mersmak å teste ut journalistikk.

Sakene ble skrevet som ufiltrerte skildringer av noen hektiske timer på Stortinget, forteller de.

– Vi skrev bare ned det vi tenkte og sånn vi opplevde det, uten å prøve å tenke for mye gjennom det.

Sakene ble til som del av skolens lokalsamfunnsuke, der syvende trinn driver nettavis om det som skjer på skolen og i nærmiljøet.

Powered by Labrador CMS