Dagbladet og Zara

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Er jeg virkelig alene i norsk presse om å mene at Dagbladets oppslag den 24. august over to sider om åpningen av en Zara-butikk i Oslo er en gedigen overtredelse av Tekstreklameplakaten?

Jeg siterer fra plakaten:

«Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk.»

I dette tilfelle var oppslaget redaksjonelt og rubrisert under «nyheter». De journalistiske hensyn ble ivaretatt ved at 24 kvinnelige kjendiser fra Oslo-området, spørres om hvilke land med Zara-butikker de har besøkt, og hva som er spesielt med Zara?

Så vidt jeg kan se fungerer dette tosiders oppslaget som intet annet enn en gedigen reklameplakat for butikken som skal åpnes.

Powered by Labrador CMS