– Det har vært et stort privilegium å få være utviklingsredaktør i sju år og jeg er stolt over alt vi har fått til, sier Eirik Winsnes, som nå går over til rollen som kommersiell direktør.

MEDIEFOLK:

Ferdig som utviklingsredaktør i Aftenposten – blir kommersiell direktør 

Etter sju år som utviklingsredaktør skal Eirik Winsnes ta over ansvaret for annonse- og abonnementsinntektene. 

Publisert Sist oppdatert

Aftenpostens utviklingsredaktør Eirik Winsnes går over til stillingen som kommersiell direktør for avisa. Han får dermed det overordnede ansvaret for både annonse- og abonnementsinntektene til mediehuset, melder Schibsted i en pressemelding. 

Winsnes startet som trainee i Schibsted i 2011, og har siden jobbet i flere ulike roller i Aftenposten – både som journalist, prosjektleder og produktutvikler. 

I 2016 gikk han inn i rollen som utviklingsredaktør, hvor han har hatt ansvaret for strategi og utvikling i Aftenpostens redaksjon. 

– Det har vært et stort privilegium å få være utviklingsredaktør i sju år og jeg er stolt over alt vi har fått til. Nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på rollen som kommersiell direktør. Aftenposten har lyktes godt i den transformasjonen vi har stått i gjennom mange år, men endringene blir ikke færre i årene fremover. De nye mulighetene skal vi gripe, sier han.

Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, forteller at Winsnes har hatt en helt sentral rolle i utviklingen av avisa de siste årene. 

– Han er en moderne medieleder, som forstår at utvikling av et mediehus krever innsikt i flere fagfelt, fra innhold og produkt til abonnementsøkonomi, sier Eilertsen i pressemeldingen.

Tone Krohn Clausen, som i mars fikk den nyopprettede stillingen som «Director of Subscription Norway» i Schibsted, blir Winsnes nye leder. Hun er tydelig på at den digitale inntektsveksten blir avgjørende for å finansiere fremtidens journalistikk, og at Winsnes vil spille en viktig rolle i dette arbeidet.

– Den dype redaksjonelle kompetansen han besitter vil, i kombinasjon med hans kundeorientering og kommersielle teft, være avgjørende i den neste vekstfasen for Aftenposten, sier Krohn Clausen.

Tidligere kommersiell direktør Bård Skaar Viken går over i en ny rolle i konsernet. 

Winsnes starter i den nye rollen over sommeren.

Powered by Labrador CMS