Kondolanse-webside for 20 Minuten

Allerede klokken 09.32 i går morges innløp den første kondolansemeldingen på den websiden ivrige tyske nettaktivister hadde opprettet natt til onsdag for Schibsteds gratisavis 20 Minuten i Köln. «Supergonzo» skrev ingen hilsen, men trykte bare en spyende Smiley.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Websiden ble opprettet ved 3-tiden natt til onsdag, samtidig med at den siste 20 Minuten-avisen gikk i trykken. Reaksjonene er faktisk veldig mange, såpass at vi ga opp å telle. Og reaksjonene er veldig forskjellige fra typen «supergonzo» med spyende Smiley til de som oppriktig beklager at avisen går inn og mener den tilførte Kölns medieflora noe positivt. Noen innsendere håper at nå skal gatene bli rene for avispapir igjen, mens andre beklager at kaninene ikke lengre får daglig, friskt avispapir å tisse på. De 55 medarbeiderne i avisen avsluttet i går med følgende 1. side: «Vi har skapt overskrifter - nå er det slutt».

Gratisavisprosjektet er et tøft tilbakeslag for Schibsted og konseptet med gratisaviser i Europa. I Aftenposten i dag opplyses det at hele satsingen i Köln endte med et tap på 230 millioner kroner. Schibsteds andel i prosjektet er 41 prosent og konsernet har så langt investert 120 millioner kroner i Köln.

Powered by Labrador CMS