Kutter Finansavisen Motor som eget bilag – får leserkjeft
Fra glanset bilag til vanlige avissider – og satsing på nett.
Det er økonomien som ligger bak når FA Motor er ferdig på glanset papir, forteller Hegnar Media-topp Jon Trygve Hegnar.
Foto: Hegnar Media
I september gjorde Finansavisen et grep som har blitt lagt merke til av avisas mest bilinteresserte lesere.
Etter å ha vært et bilag og innstikk «på egen stift» og med glanset papir i Finansavisens lørdagsutgave i lang tid, trykkes Finansavisen Motor nå som en seksjon inne i avisa.
– Tapsprosjekt
Det er økonomi som ligger bak, forteller operativ direktør Jon Trygve Hegnar i Hegnar Media når Journalisten tar kontakt.
– Glanset papir er dessverre et økonomisk tapsprosjekt som vi kanskje har holdt gående lenger enn vi burde. Nå blir det i tillegg enklere for oss å satse mer på Motor på nett, der vi lager bedre artikler, podkast- og videoinnhold enn noen gang, og når ut til enda flere lesere, skriver Hegnar i en e-post.
Ifølge Journalistens opplysninger blir også ressursbruken på motorstoffet berørt, i form av mindre bruk av frilansere.
– Det vil variere fra utgave til utgave, svarer Hegnar på spørsmål om frilanserbruken.
Skuffelse
På Facebook-gruppa «Finansavisen Motor» har flere brukere lagt ut innlegg om sin skuffelse etter at motorstoffet forsvant som eget bilag. Flere skriver at de kommer til å si opp abonnement etter endringen.
«Har dere i Finansavisen tatt til dere hvor misfornøyde vi er etter at Motor ikke er et eget bilag lenger? Fint å vite før man eventuelt sier opp abonnementet», skrev en bruker i september, og fikk svar fra redaksjonssjef Andreas Scheel:
«På grunn av omleggingene av det fysiske avisproduktet vil nok noen bli skuffet, men vi skal lage et så godt produkt som mulig. Vi har også laget en egen landingsside for alle Motor-saker og kommer til å øke satsingen på digitale produkter, samt Mil etter mil - en podcast om bil. God helg og kjør for livet», skriver Scheel i kommentarfeltet.