Lite kjent blant journalistene
Redaksjonsklubben i Sarpsborg Arbeiderblad har ikke diskutert innføringen av avisens nye gullkort. Nestleder Lars Noreng sier til Journalisten at han ikke har noen inngående kjennskap til ordningen.
- Jeg anser dette for å være et markedsføringstiltak. Men klubben vil
helt klart være oppmerksom i forhold til for eksempel uakseptabel kobling,
erklærer Noreng.
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund ser i
utgangspunktet ikke noe betenkelig i at aviser formidler gode forbrukertilbud
til sine abonnenter. Han betrakter gullkort, tilbud og leserturer som eksempler
på egenreklame.
- Enhver avis kan, hvis den har råd til det, behandle sine lesere som
grever. Aviser har i all tid kommet med tilbud til abonnentene om turer hit og
dit. Men redaksjonen må være ekstremt på vakt overfor ting som kan reise tvil
om avisens troverdighet og integritet, for eksempel kobling mellom redaksjonell
tekst og reklame for bedriftene som deltar i slike ordninger, advarer Kokkvold,
og viser til reglene i Vær varsom- og tekstreklameplakatene.
Han mener at også leserne må være på vakt, og klage til redaktøren hvis
en av avisens samarbeidspartnere skulle få mer enn normal omtale.
- Kritiske lesere kan påse at pressen oppfyller sin samfunnsrolle, sier
Per Edgar Kokkvold.