Med plikt til å informere

I Herøy kommune har de ansatte en moralsk plikt til å holde folk informert. Journalist Toril Myren i Sunnmørsposten kaller det en liten revolusjon.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Forrige tirsdag sluttet formannskapet i Herøy kommune enstemmig opp om at arbeidstakerne kan uttale seg fritt om generelle samfunnsspørsmål og kommunalpolitiske spørsmål.

En liten revolusjon mener journalist Torill Myren som dekker kommunen for Sunnmørsposten.

- Før var grunntonen å holde kjeft. Man hadde de etiske prinsippene, der lojalitetsprinsippet ble tolket slik at bare etatssjefene kunne uttale seg. Det var umulig å få de hvitkledde kvinnene i helsevesenet til å snakke med oss for eksempel.

Lojalitet til borgerne

Fungerende rådmann Olaus Jon Kopperstad sier til Sunnmørsposten at i praksis kunne bare etatssjefene uttale seg til mediene. I sin tidligere stilling som helse- og sosialsjef i kommunen var Kopperstad med på å lage kjøreregler for de ansattes forhold til mediene. I høst ble problemstillingen aktualisert, da rektor Randi Steinvsik ytret seg kritisk til forslaget om å redusere antall skoler fra tolv til fire, og ble kalt inn på teppet.

Reglene ble gravd frem, og i forrige uke ga formannskapet sin tilslutning til at de skal gjelde for alle ansatte i Herøy kommune. Saken skal opp i kommunestyret.

Reglene bygger på et dokument utarbeidet av professor Jan Fridthjof Bernt ved Rettsvitenskapelig institutt ved Universitetet i Bergen, og fremhever at offentlige bedrifter eies av publikum og de ansattes lojalitet må være overfor borgerne.

Enklere

- Hva betyr de nye reglene for din dekning av kommunen?

- Det blir enklere, når vi kan snakke med den som vet hvor skoen trykker. Det blir også enklere å få frem uenighet i saker. De ansatte skal kunne delta i det offentlige ordskiftet på sitt område og de trenger ikke være enige med sin overordnede, sier Torill Myren.

Kjørereglene slår fast at lojalitetsplikt handler om plikt til å informere, der det er interessant i forhold til de valg og prioriteringer som skal gjøres i kommunen. Lojalitetsplikten kan likevel i en viss grad avgrense hva de ansatte kan uttale seg om. Kravene er at innholdet må være sant og balansert og formen tilbørlig. Det skal presiseres at den ansatte uttaler seg på egne vegne. Dersom en ansatt vil gå ut med kritikk mot arbeidsplassen, må tjenestevei være prøvd først.

Rådmannstro

I Ålesund, den største kommunen Sunnmørsposten dekker, finnes det også et pressereglement. Når mediene tar kontakt kan den som har best greie på saken uttale seg. Når det dreier seg om saker av strategisk karakter eller der vurderinger er viktige, skal henvendelse fra mediene sendes videre til den overordnete. Men bare ordfører, rådmann, sektorsjefer og informasjonskonsulenten skal drive aktiv og utadvendt kontakt med pressen.

- I realiteten er folk rådmannstro og forsiktige med å uttale seg før det er klarert. Jo lengre ned i systemet de jobber, jo forsiktigere er de til tross for pressereglementet, sier Kristin Knudsen, en av tre journalister som primært dekker Ålesund kommune for Sunnmørsposten. Hennes erfaring er at det varierer fra sektor til sektor og at det tyngste er å jobbe direkte med folk ute i marka i helse- og sosialsektoren.

Powered by Labrador CMS