Fra Arnfinn Nesset via Baneheia til Marius Borg Høiby: Historien viser at de største krimsakene gjør mediene grenseløse. Gjentar vi samme feil i dag?
«Det ligger til medienes samfunnsoppdrag å ettergå makten, men krimjournalistikken har ikke egentlig noen maktkritisk tradisjon», skriver Simen Sætre.Foto: Marte Vike Arnesen
Simen SætreSimenSætreSimen Sætreforfatter og journalist
Publisert
Lesetid: 7 min
Teksten uttrykker skribentens egne synspunkter.
Annonse
Først om noen år vil vi se hva som egentlig
skjedde da kronprinsessens sønn ble skandalisert. Noen vil få innsyn i politiets
etterforskning. Vi vil se hvordan saken så ut på innsiden, og hva media
formidlet. Vi vil forstå mer om hvorfor politiet lakk som en sil, hvilke
pengebeløp som ble utbetalt til kilder for bilder, videoer og opptak, og om
disse havnet hos kriminelle eller andre. Vi vil forstå hvordan saken fortonte
seg for kongefamilien, og om de forholdt seg til den på noen annen måte enn
andre familier i krise. Vi vil kunne bedømme om medienes pompøsitet og selvgratulasjoner
var berettiget denne gangen.
Jeg følger dette med bange anelser,
siden jeg de siste par årene har sittet fordypet i en av norgeshistoriens
største krimsaker. Arnfinn Nesset-saken, om sykehjemsbestyreren som ble dømt
for 22 giftdrap, var for 1980-tallets medier det Høiby-saken er i dag: Den
Store Saken som alle medier konkurrerer om og som dag etter dag sikrer løssalg
og klikk.
Det var som om det media meldte bare var et vagt speilbilde, men ikke i et vanlig speil, i stedet forvridd som i speilene på tivoli.
Jeg hadde lest avisenes dekning av
saken og trodde jeg hadde oversikt, da jeg i 2020 fikk lese
politietterforskningen av Nesset. Der kunne jeg dag for dag følge hva som
skjedde i avhørsrommet, og sammenligne med hva mediene skrev. Det var
tankevekkende. Det som stod i avisene, var ikke i nærheten av det som faktisk
skjedde. Det var som om det media meldte bare var et vagt speilbilde, men ikke
i et vanlig speil, i stedet forvridd som i speilene på tivoli.
VG hadde de «beste», mest
interessevekkende forsidene. Avisens reportere fikk flere lekkasjer, fulgte i
Kripos-etterforskernes kjølvann og kunne gjerne ta følge med etterforskerne opp
til Orkdal på mandag morgen. Det leserne ikke ante, var hvor mange oppslag som
var feil.
I boka «Den usannsynlige
seriemorderen» som kom ut i høst, viser jeg omfanget. Tre av VGs sju
forsider de første dagene etter arrestasjonen var direkte usanne. Nesset hadde
ikke bestilt «12 liter ren gift» slik VG påstod, men en tusendel.
VG hevdet at
curacit kunne påvises i kroppen, men det kunne det ikke. VG påstod at Nesset
tilsto etter å ha vært presentert for «et overveldende bevismateriale», men
ingen bevis var lagt foran ham.
VG meldte at «100 dødsfall granskes», men tallet
var 16 (først etter et halvt år kom det opp i 61). VG påsto at styret på sykehjemmet
hadde kjent saken i fire uker, men det riktige var fire måneder. VG skrev at
politiet planla å åpne flere graver, men ingen slike planer fantes og ingen
grav ble åpnet. VG skrev at Nesset «ba om nytt avhør», men det gjorde han ikke.
VG skrev at Nesset rekvirerte gift fem ganger, men tallet var tre. VG skrev at
Nesset tilsto drap på «en frisk kvinne», men den aktuelle personen var en mann,
og han var døende.
Sakene var spekket med formuleringer som «etter det VG erfarer», «overfor VG blir det antydet at», «opplysninger VG sitter inne med tyder på».
Feilene ble sjelden korrigert. Det
var ikke mulig å ettergå kildene, siden de ofte var anonyme. Sakene var spekket
med formuleringer som «etter det VG erfarer», «overfor VG blir det antydet at»,
«opplysninger VG sitter inne med tyder på». Da jeg snakket med folk i Orkdal 40
år etter saken, levde mange av feilene videre som myter, de var aldri
korrigert.
Dagbladet forsøkte å komme ovenpå i
kampen om aviskjøpere. En journalist spurte Nessets forsvarer om klienten viste
anger. Forsvareren sa at han ikke hadde hørt Nesset si noe slikt, til ham hadde
han jo ikke innrømt noen skyld. Forsidetittelen ble: «Giftmorderen angrer
ikke».
Noen uker før rettssaken slo VG fast
på forsiden at Nesset var «seksualavviker». «Nesset var nekrofil», stod det på
innsiden. Leserne fikk vite at Nesset «ble seksuelt tilfredsstilt da han satte
giftsprøytene på sine pasienter i Orkdal.» Det stod at dette var konklusjonen
fra rettspsykiaterne i saken, men journalisten hadde misforstått totalt. På side
185 i rapporten stod det: «Det er ikke registrert avvik av seksuell karakter». VG
beklaget aldri feilen.
Det ligger til medienes
samfunnsoppdrag å ettergå makten, men krimjournalistikken har ikke egentlig
noen maktkritisk tradisjon. I boka «Kriminelt. Kriminaljournalistikk i norske
populærmedium» skriver medieviter Lars Arve Røssland om sjangerens etos
eller selvforståelse. Han beskriver krimjournalismen som en slags
«ideologi» der journalistene er på avslørings- og forsvarsoppdrag på folkets
vegne. De skal forsvare «vanlige folk» mot kriminelle og opplyse allmennheten
så den kan forsvare seg. Krimjournalistikken får dermed sammenfallende
interesse med politi og påtalemyndighet. Tradisjonelt har dette passet inn i
den kildesituasjonen som krimjournalisten står i, siden politiet har
informasjonsmonopol, og den som har de beste politikildene får de beste
lekkasjene og blir nyhetsledende.
Han beskriver krimjournalismen som en slags «ideologi» der journalistene er på avslørings- og forsvarsoppdrag på folkets vegne.
Rapporten «Baneheia-saken.
En kritisk gjennomgang» fra Norsk presseforbund og Fritt ord (2023)
viser problemene med dette. Forfatterne skriver at politiledere ble helter i
dekningen, de var så kalt primary definers som definerer
problemstillingene og unnslipper kritiske spørsmål. Journalistene var prisgitt
de opplysningene politiet ville gi dem og hadde stor tillit til rettsvesenet. Det
hadde skjedd to forferdelige drap og var ikke tiden for kritiske spørsmål.
Journalistene bekreftet hverandre, og så ikke egne blindsoner.
Da aktører
utenfra, som journalisten og forfatteren Bjørn Olav Jahr, stilte spørsmål ved
bevisene, ble innvendinger fortiet, bortforklart og latterliggjort.
Baneheia rapport Elin Floberghagen Knut Olav Åmås. Pressens hus- Foto Marte Vike Arnesen 2023.
Å trekke linjer fra Nesset via
Baneheia til dagens Høiby-sak kan være sveipende. Sakene har over 20 års
mellomrom. Det finnes likevel fellestrekk. Dette er kriminalsaker så
oppsiktsvekkende at det går årevis mellom hver gang de oppstår. I alle saker er
detaljene groteske. Baneheia-rapporten beskriver en slags unntakstilstand, en
allmenn følelse av tapt uskyld. Sakene er så interessevekkende at hver minste
flik av ny informasjon kan sikre klikk og salg, og det finnes dypfestede,
arketypiske fortellinger om helter og skurker.
Alle disse sakene har elementer av
sedelighetskriminalitet, og mediene fremhever dermed avvikende trekk hos de
antatte gjerningsmennene. Arnfinn Nesset ble omtalt som en servil, smiskende,
kaldblodig giftmorder drevet av (et påstått) seksualmotiv. I Baneheia-saken ble
den uskyldig dømte Viggo Kristiansen omtalt som uberegnelig, truende, «en
tikkende bombe». Gradvis glir fremstillingen av Marius Borg Høiby over mot et
bilde av en kynisk, aggressiv, voldelig, dop-selgende sedelighetsforbryter, han
er «ute av kontroll».
Når menneskers avvik fremheves og
det menneskelige ved dem forsvinner, står man igjen med bilder av monstre. Som
monster har man ikke lenger krav på forståelse, nyansene forsvinner, alt blir
svart-hvitt.
Svart-hvitt-bildet forsterkes av
pressens kildetilfang. Politiet har all informasjon, og blir bare eventuelt
supplert med ofrenes historier. Offentligheten får ikke inn alternative
synsvinkler. Det blir ikke rom for komplekse sammenhenger, andre synsvinkler, alternative
teorier, tvil, spørsmål ved bevismaterialet.
Som monster har man ikke lenger krav på forståelse, nyansene forsvinner, alt blir svart-hvitt.
Satte Nesset egentlig den sprøyten?
Var Viggo Kristiansen i Baneheia på det tidspunktet? VG melder i en bisetning
at et av Høibys ofre ikke opplever at hun har blitt voldtatt, men ingen følger
opp. Noen spørsmål stiller man bare ikke.
Hvilke blindsoner finnes hos de reporterne
som nå følger Høiby? Vi kan bare gjette, slikt kommer først fram i ettertid.
Feilene i Nesset-saken ser vi tydelig først nå, og det tok 20 år før
Baneheia-dekningen ble gjennomgått. Mediene går gjennom sine
generasjonsskifter, lederne er nye, problemstillinger endres.
Teknologien utvikler seg. Et nytt
fenomen er det massive tilfanget av opptak – telefonsamtaler, mobilvideoer,
tekstmeldinger – vi legger igjen spor over alt. Muligheten for privatliv
innskrenkes.
Det Høiby sier til venner og kjente kan gå rett ut på nett. Det
han sier fortrolig til politiet legges ut på nett. En sms til en kamerat havner
i VG. Hva han har googlet på mobilen, står i
Aftenposten. Hvem han er venner med og deres nettverk, kommer i en bok.
I boka «Ute av kontroll» kan
man ane tilløp til panikk i Se og Hørs redaksjon, reporterne vet ikke hvor
Høiby har tilbragt julen. Heldigvis får de tips om at han sitter på et fly, og
sender en fotograf til Gardermoen. Det nye tilfanget av digitale opptak stiller
nye spørsmål: Finnes det noe som fortsatt er privat, også for mennesker som har
gjort noe galt?
Vær varsom-plakaten setter grenser,
men et nytt fenomen er at de kan omgås. Journalistene har oppdaget bokformatet
kan frigjøre dem fra etiske retningslinjer. Det man ikke kunne publisere, kan
legges ut likevel, i en bok. Dette er ikke bare en mulighet, det er så
lukrativt at det fremstår nødvendig. Etter skandaleoppslagene kommer historien
om hvordan de ble til, spekket med insinuasjoner og opplysninger som ellers
ville utløst samtidig imøtegåelse. Rettssaken der Høibys forsvarere forsøkte å
stoppe boka «Hvite striper, sorte får», må forstås som et hjelpeløst forsøk
på å gjenopprette noen grenser.
Journalistene har oppdaget bokformatet kan frigjøre dem fra etiske retningslinjer. Det man ikke kunne publisere, kan legges ut likevel, i en bok.
En ny ting i Høiby-saken er at den kan
ikles maktkritikkens klær. Der sakene om bestefar Sven O. Høiby bare var kjendisjournalistikk,
får Se og Hør nå pris
på mediedagene for en dekning «rett i kjernen av samfunnsoppdraget». I boka
der bladets reportere «forteller til» forfatter Kjersti Kvam får vi vite at de
er «kommet inn i varmen som en fullverdig, seriøs leverandør av
samfunnsendrende journalistikk».
Det stilles få spørsmål ved denne
maktkritikken. Morens valg av ektefelle har gitt Høiby et nettverk med store
muligheter, i det ligger en slags makt. Det er også pressens oppgave å opplyse at
han utgjør en sikkerhetsrisiko for kongehuset og landet. På den annen side har
han ingen tittel, han er ikke valgt til noe, har ikke søkt maktposisjoner, og
rår ikke over noen offentlige budsjetter. At han visstnok får
20.000 kroner i måneden av mamma, er for en 27-åring ikke et tegn på makt, men
på at du har mislyktes i livet. Morens ekteskapsvalg ga ham fordeler, men også
ulemper, som å bli spanet på døgnet rundt av fotografer fra samme organ som nå
driver «maktkritikk» av ham.
Høiby har
i en pressemelding opplyst at han har «flere psykiske lidelser» og «over
lengre tid» har «slitt med rusbruk». Alle som vet hvordan det er å ha en
rusmisbruker i familien, forstår at dette er en tilstand av sorg og
fortvilelse. I en slik situasjon er alle familier maktesløse, uavhengig av
hvilken tittel de måtte ha. Man må spørre om det finnes grenser for
«maktkritikk» mot en rusmisbruker i en slik situasjon, og hvor mye man skal
gjengi av privatlivet til en person med «flere psykiske lidelser».
At monarkiet
er en utdatert styreform er en annen sak, men når mennesker først er satt i en
slik situasjon, må man spørre seg hvilken plass de skal få ha til å få være
mennesker.
Mediene skal sette underbelyste
saker på dagsorden, men dette er ikke en underbelyst sak. Aftenposten
har vist at saken gjennom et år ble dekket i over 10.000 artikler, eller 27
artikler i gjennomsnitt per dag. Ingenting tyder på at saken ikke hadde vært
etterforsket uten pressen – allerede et år før den første mediesaken hadde
politiet hatt bekymringssamtaler med Høiby om kokainbruk
og forbindelser til organisert kriminalitet. Mange av sakene bygger på
lekkasjer fra nettopp politiet. Etter over 10.000 artikler har ingen redaksjon dokumentert
at kongehuset har misbrukt sin makt.
Maktkritikk er noe annet. Maktkritikk
er å gå inn i de blindsoner som finnes hos både politi, rettsvesen, og mediene
selv. Maktkritikk er å stille spørsmål som ingen andre stiller, som kanskje
ikke en gang gir klikk. Hvordan innvirker politiets lekkasjer på
rettssikkerheten til de involverte? Går det ut over tilliten til politiet som
institusjon? Hvordan virker den massive dekningen for pårørende og ofre?
Etter over 10.000 artikler har ingen redaksjon dokumentert at kongehuset har misbrukt sin makt.
Maktkritikk er å stille spørsmål
også ved medienes makt. To bøker er kommet ut, ingen av dem reflekterer rundt
medias makt i saken. Hvilket ansvar har forresten mediene som har fulgt ham
siden barndommen, for at Høiby utviklet psykiske lidelser og ble en utagerende
rusmisbruker?
I rapporten om Baneheia-dekningen
trekkes det opp noen lærdommer av feilene media gjorde da Viggo Kristiansen ble
uskyldig dømt. «Let etter uavhengig ekspertise som kan utfordre politiets
teorier», står det der. «Vær forsiktig med å portrettere siktede/tiltalte på
bakgrunn av vitneutsagn». «Vær på vakt mot forutinntatthet og tunnelsyn». «Vær
nysgjerrig og lytt til motstemmene». «Utstyr alle saker med en ‘kald hjerne’
som kan opptre som ‘djevelens advokat’» og «se saken med friske øyne». Gjør mediene
dette i dag?
Politiet tok lærdom av justisfeilene
fra 1980- og 1990-tallet. Politietterforskere forstod at manipulative avhørsteknikker
kunne få uskyldige til å tilstå. Det var ikke lett, men politiet tok et oppgjør
med teknikkene, endret dem og reformerte sine metoder. Jeg ser etter tegn til noe
lignende hos mediene, men finner det ikke.