(Nettleser) Brustad tøyser mest
I Journalisten nr. 17 raser journalist i Østlandets Blad, Kristian Brustad, mot at ansvarlig redaktør i start.no, Arne H. Krumsvik, i Journalisten nr. 16 kaller det seriøs forbrukerjournalistikk å linke til omtalte nettsteder og hjemmesider.
«For meg har en forbrukersak ingen troverdighet når den er koblet opp mot leverandøren av det omtalte produkt. Hverken i avis, radio, tv eller internett», skriver Brustad som mener Krumsvik bedriver tøyseprat. Han hevder videre at Krumsvik gjør seg til talsrør for næringslivet, og at start.no er det man på godt norsk pressespråk kaller «mikrofonstativ».
Uten å ha studert start.no’s forbrukerjournalistikk i detalj, mener jeg det er grunnlag for å si at Kristian Brustad er den som tøyseprater mest i denne debatten. To spørsmål til ham:
- Tror Brustad at en bilprodusent vil selge mange nye biler dersom det er link til selskapets hjemmeside fra en internettside hvor deres nyeste bilmodell karakteriseres som trafikkfarlig?
- Tror Brustad et plateselskap vil selge mange plater hvis det ligger link til selskapet på en internettside hvor en ny CD blir slaktet?
Kristian Brustad mener Arne H. Krumsvik viser total mangel på respekt for pressens etikkregelverk.
Selv har jeg stor respekt for dette regelverket, men jeg mener også at det på noen punkter er modent for revisjon. Det jeg vet etter mange år i media er at papiraviser flommer over av tekstreklame. Og jeg mener å kunne registrere at små, lokale aviser ofte er verre i så måte enn de store. Min påstand er at troverdighet er noe medier opparbeider seg over tid. Det er bra med et skriftelig regelverk i bunnen, men det hjelper lite med ord på papir hvis regelverket ikke matcher holdningene til den enkelte journalist og den enkelte redaksjon.
Konklusjon: Det er holdningene til det journalistiske håndverket som er avgjørende for et mediums troverdighet, ikke hvilke linker som velges til den enkelte reportasje.
Øivind Munkås
Redaksjonell utvikler - tast.no