NRK2 større enn TV 2 Nyhetskanalen

NRK opplevde seerflukt da nyhetssendingene på dagtid ble flyttet fra NRK1 til NRK2. Likevel har kanalen tre ganger så mange seere som TV 2 Nyhetskanalen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter oppstarten av NRK2 tidligere i høst, har gjennomsnittlig 144.000 seere vært innom kanalen på dagtid hverdager (kl. 10-16). Tilsvarende tall for TV 2 Nyhetskanalen er 45.000.

Både NRK og TV 2 har det siste året omstrukturert sine kanaler, og sentralt i satsingen har etableringen av et utvidet nyhetstilbud i egne kanaler stått. Men seertallene vitner om at det for begge kringkastingsselskapene handler mer om posisjonering i markedet enn om at seerne etterspør mer nyheter.

Heller dokumentarer

Mest synlig er det for NRK2, hvor antall seere stiger kraftig når ettermiddagen går over til kveld. Og hvor nyhetssendingene har måttet vike for dokumentarer og andre faktaprogram. For mens 191.000 er innom NRK2 før klokka 17 en gjennomsnittlig hverdag, har tallet økt til 888.000 før kvelden er omme.

Statistikken for uke 43 viser også at bare ett av NRK2s fem mest sette programmer var en nyhetssending. De andre fire dreide seg om hundeslede på tvers av Canada (som det aller mest sette, med 129.000 seere) og fotball. Og det er neppe noen tilfeldighet at nyhetsprogrammet som klarte å trenge seg inn mellom hundesleden og fotballen på ratingtoppen ble sendt samme dag som fotballkampen mellom Pakistan og Drillos Irak.

Samme tendens i TV 2

Også TV 2 Nyhetskanalen får flere seere etter hvert som mørket senker seg, men økningen – fra 191.000 til 276.000 – er langt fra så markant som for NRK2. Noe som ganske sikkert kan forklares med at TV 2 Nyhetskanalen fortsetter å sende nyheter også utover kvelden.

For TV 2 Nyhetskanalen gir den økte kampen om seerne på kveldstid seg også utslag i et kraftig fall i markedsandel. I tidsrommet 10 til 17 har TV 2 Nyhetskanalen en markedsandel på 1,9 prosent, mens tilsvarende tall etter kl. 17 ligger på 0,6 prosent – til tross for at seertallet altså øker vesentlig om kvelden.

Powered by Labrador CMS