Om VGs Vektklubb og PFU

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I sin lederartikkel i forrige utgave av Journalisten oppfordret redaktør Trygve Aas Olsen til en revisjon av Tekstreklameplakaten, foranlediget av at PFU frifant VG og VG Nett for brudd på nevnte plakat i forbindelse med lanseringen av VGs Vektklubb.no.

«Det er naturlig å stille spørsmål ved denne kjennelsen», skriver Olsen, som mener den i beste fall er «uklar».

Jeg er glad for at PFU har et klarere gangsyn enn Olsen. Før jeg kommenterer dette nærmere, vil jeg i samme slengen også rette et (balle)spark til Sigurd Allern, professor i journalistikk ved Universitetet i Oslo, som i en kommentar i Morgenbladet nylig også gikk hardt ut mot kjennelsen, og harselerte, nokså overbærende, mot PFU og VG:

«Den redaksjonelle lederen for vektklubb.no er Nina Schmidt (44 år og eier av en valp av rasen Bearded Collie)», skriver Allern, og «mot en passende ekstra abonnementsavgift kan du motta tips, råd og svar på spørsmål fra dyktige eksperter, formidlet av koselige journalister med image som en god venn eller venninne. Som det understrekes om VG-journalist og hundeinstruktør Irene Mårdalen (41) i Vektklubb.no: Irene har tid til litt mer enn trening og mosjon. Hun liker å lese, sy og strikke».

Fant du ikke noe annet om mine og Mårdalens kvalifikasjoner som du kunne sitere fra, Allern? Jeg antar at du synes disse personlige opplysningene, som er hentet fra «gratissiden» til Vektklubb.no, underbygger dine påstander om at Vektklubb.no bare er «pressebutikk».

I mine øyne underbygger dine sitater bare dine fordommer.

Overvektige og fete mennesker har lav status i vårt samfunn – så også journalistikk myntet på denne målgruppen. Gruppens informasjonsbehov er enormt og nokså udekket. Det viser de hundrevis av spørsmål som vi hver uke mottar til våre eksperter, og som danner grunnlag for en del av vår journalistikk. Men i stedet for å undersøke om VGs Vektklubb.no faktisk bedriver god journalistikk, finner Allern det opportunt å gi oss et fordummende stempel.

Jeg siterer videre fra Allern: «Naive og troskyldige lesere vil kanskje, i likhet med journalisten i Fædrelandsvennen som klaget VGs egen tekstreklame for vektklubben inn for PFU, mene at dette minner sterkt om nok et produkt på det kommersielle slankemarkedet». Tryge Aas Olsen spør rett ut: «Kan VG-redaksjonen dermed produsere slankepulver, og tekstreklamere for det?».

Som sagt, jeg er glad for at PFU har klarere gangsyn enn disse to herrer.

I motsetning til hva Olsen og Allern hevder, så har PFU forstått at VGs Vektklubb.no et journalistisk produkt. Vi selger ikke slankepulver, eller «koselige journalister». Vi selger journalistikk. Forskjellen på vår journalistikk og avisjournalistikk, er at vi som nettredaksjon kan koble vår journalistikk til smarte og nyttige dataverktøy.

Mens lesere av papiraviser må frem med blyant og viskelær for å fylle inn tall og fakta i tabeller for å regne seg frem til hva de for eksempel skal betale i skatt, så kan nettleserne bare taste inn tall og fakta på skjermen, og få egne, personifiserte utregninger – i vårt tilfelle om hvor mye energi, proteiner, fett og karbohydrater de har spist og forbrent.

Regneverktøyet er selvsagt en vesentlig del av tjenesten, like vesentlig som tabelleksemplene er i avisenes årlige skattebilag. Like fullt er det vel ingen som vil påstå at skattebilagene, for å holde oss til dette eksempelet, ikke er uavhengig journalistikk?

Uavhengig journalistikk er vesentlig for Vektklubb.no. Dersom Allern og Olsen hadde giddet å investere de 298 kronene det koster å bli medlem, hadde de kunnet se at nettstedet først og fremst er en samling journalistiske saker, som alle har det til felles at de handler om trening, overvekt, kosthold og helse. I tillegg får medlemmene altså tilgang til noen intelligente dataverktøy som gjør at de kan dra større nytte av den kunnskapen de erverver seg gjennom artiklene.

Vi kommer til å se mange slike nyskapende journalistiske tjenester fremover, ettersom teknologien åpner for nye muligheter. Velkommen til fremtiden, Olsen og Allern.

PS: Aftonbladets Viktklubb.se, som VGs Vektklubb.no er bygget på, vant i forrige uke en fagpris for å være den mest brukervennlige onlinetjenesten i Norden. Prisen ble delt ut av SIME, Scandinavia Interactive Media Event. I samme slengen ble Aftonbladet.se hyllet for å ha bedret folkehelsen i Sverige, både gjennom Viktklubb.se, og gjennom sin røykeslutt-kampanje, som også vant en pris. Da Viktklubb.se så dagens lys i Sverige i 2003, ble nettstedet for øvrig nominert til Den store journalistprisen i kategorien «Beste nyskapning».

Powered by Labrador CMS