Orkla kjøper mer i Polen og Norge
Torsdag går fristen for budrunden ut på kjøp av Orkla Media, men i dag har selskapet kjøpt Polens største søkemotor, netsprint.pl, og over 90 prosent av Radio Tango.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I en pressemelding omtales kjøpet av netsprint.pl som en «strategisk investering», og det understrekes at Orkla Media siden midten av 2005 i økende grad har orientert seg mot nye medier.
Som følge av dette oppkjøpet vil Orkla Press Polen AS sitte med 90,32 prosent av aksjene i Netsprint. Netsprint har vunnet flere priser for sitt produkt. I 2004 ble det rangert på sjuende plass blant Deloittes 50 raskest voksende high-tech selskaper i Sentral-Europa.
Orkla Media Dagspresse her hjemme har kjøpt over 90 prosent av aksjene i lokalradiokanalen Radio Tango i Oslo.
– Vi er glade for den posisjonen vi nå får i Oslo-området. Radio Tango har drevet med sitt rockeformat i snart 20 år. I stor-Oslo, der antallet radiostasjoner er høyest i landet, har rockestasjonen funnet sin nisje, sier radiosjef Jørn Johansen i Orkla Media Dagspresse i en melding.
Selskapet melder videre om en offensiv strategi for radio i Norge. Orkla Medias datterselskaper eier selv ni FM-lokalradioer og fem nettradioer, mens Orkla Media Dagspresse direkte eier 100 prosent av nyhetstjenesten Riksnytt og 35 prosent av Radio Prime i Strömstad og Halden.