Pinlig Tusenfryd-reklame i NRK

Dagens Næringsliv skriver i dag at Tusenfryd betalte 450 000 kroner for programmet om den nye berg- og dalbanen. NRK lar seg lure og sender et rent reklameinnslag i beste sendetid på lørdag. Hvor er NRKs vurderingsevne og dømmekraft? Fullstendig fraværende - og det er flaut!

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Innkjøpsansvarlig Tore Tomter er ifølge Dagens Næringsliv ukritisk til en slik form for produktplassering i NRK: «Det er klart at dette er et dilemma, men når man ser filmen mener jeg det er forholdsvis uproblematisk for oss å sende, sier Tomter. Han mener Tusenfryd-dokumentaren beskriver et kulturfenomen, og at slike programmer kan sammenlignes med dokumentarer om filminnspillinger.»

Det er naturligvis helt greit å sende et program om en ny berg- og dalbane, men her lar NRK seg misbruke til ren produktplassering på den mest plumpe måten som tenkes kan. «Vi later som ingenting, vi sier ingenting om at dette programmet er betalt av Tusenfryd og så satser vi på at det går bra».

Nå er det ikke lenge siden P4 ble tatt med buksa nede fordi de hadde drevet med fordekt reklame. Og da tenker en NRK-ansatt som meg - med en smule stolthet til og med - at det er flott å jobbe i NRK, for vi holder vår sti ren. Men den gang ei.

Jeg ser ingen grunn til å moralisere over at produksjonsselskapene prøver seg og utnytter NRKs naivitet. Min kritikk går mot NRK-ledelsens håndtering av slik reklame - og at den ikke ser at dette rammer NRKs posisjon som allmennkringkaster. Dette går også utover NRKs troverdighet og uavhengighet. «Vi holder oss innenfor spillereglene», er gjerne standard-besvergelsen. Men dette blir for enkelt. At ledelsen ikke ser at dette er noe problem, er så sin sak. Men allmennheten og politikerne opplever det som et problem at det lages reklame-innslag fordekt som uavhengig journalistikk.

Det mest bekymringsfulle er at ledelsen ikke «ser» at dette er et problem i forhold til allmennheten, og at det slår tilbake på hele NRKs grunnpilar: Hvorfor ha ei offentlig finansiering av NRK når allmennkringkasteren driver med fordekt reklame?

NRKs overlevelse på sikt handler om å argumentere offensivt utad for verdien av å ha en reklamefri allmennkringkaster. Og ikke minst argumentere for hvor mye folk faktisk får igjen for de lisenspengene de betaler - i form av god og uavhengig journalistikk, god underholdning og et mangfold av kulturytringer. NRK-ledelsen skusler bort gode argumenter ved sin overflatiske og lettvinte holdning til reklame, sponsing og produktplassering.

Solveig Mikkelsen, Her og Nå, NRK P1

Powered by Labrador CMS