Redaksjon som PR-byrå?

Synes andre romjulens reportasjer i TV2-nyhetene om den nye radiostasjonen Kanal 24 er påfallende?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Som eier i den nye kanalen skulle man tro at en selvstendig nyhetsredaksjon i TV2 var svært varsomme i sin behandling av denne nyskapningen. I stedet ser det ut for meg som om innslagene er en del av en opptrappingsplan laget av et informasjonsbyrå - for å skape maksimal interesse blant seerne fram mot lanseringsdatoen 1.1.2004. Så vidt jeg har sett, har det ikke vært en eneste kritisk vinkling. Ei heller et kritisk spørsmål i innslagene.

Det triste med at jeg som seer får denne mistanken om at en nyhetsredaksjon brukes i PR-øyemed, er at jeg mister tillit til TV2-nyhetene generelt.

Det er å håpe at også journalistene i TV2 får en flau smak i munnen. Hva med et lite internt oppgjør?

Det er mye å kritisere NRK for. Det har jeg også bidratt til. Men jeg husker da jeg som reporter i Dagsrevyen på begynnelsen av 90-tallet laget en kritisk reportasje om NRKs kommersielle utnytting av barne-TV-serien Sesam stasjon. Det falt nok en del kolleger i en annen avdeling tungt for brystet. Men intensjonen - utover å presentere journalistisk substans, var ikke minst å vise at nyhetsredaksjonene i NRK skulle være selvstendige og uavhengige med full rett og plikt til å se kritisk også på egen virksomhet.

Kanskje konkurransesituasjonen har svekket denne holdningen nå - både NRK og TV2? Jeg velger likevel å håpe at det er en viss faglig stolthet igjen - uansett hvor viktig inntjening er for sikring av arbeidsplassene der man måtte ha sin inntekt.

Jens Brun-Pedersen

X-journalist

Powered by Labrador CMS