Schibsted med kjempeoppkjøp i Finland
Schibsted ønsker å gå tungt inn i tv og avisdrift i Finland. I en pressemelding tilkjennegir Schibsted at de ønsker å overta det finske mediekonsernet Alma Media.
Alma Media er etter Schibsteds oppfatning et veldrevet konsern med dyktig ledelse og sterke posisjoner innen avis,tv og nye medier. Selskapet er den ledende finske aktøren innen kommersiell tv-drift og nest største avisutgiver i Finland. Selskapet har også sterke online-posisjoner. Historisk har regionale aviser i Finland hatt lokalt eierskap. Schibsted vil ta initiativ til å reetablere slikt eierskap i Alma Medias regionale aviser, heter det i pressemeldingen.
- Medievirksomhet er primært en lokal virksomhet. Schibsted har gjort flere oppkjøp der selskapene har fortsatt som uavhengige datterselskaper med lokal tilpasning. Aftonbladet, Svenska Dagbladet og Blocket i Sverige, Eesti Meedia i Estland og 20 Minutter i Spania illustrerer dette. Vår ambisjon er å fortsette denne tradisjonen, sier Kjell Aamot.
Seks milliarder kroner
Av pressemeldingen framgår det at Schibsted vil lansere et frivillig bud på alle aksjene i Alma Media. Schibsted vil by 11,40 euro for hver serie I-aksje og 10,70 euro for hver serie II-aksje, noe som verdsetter konsernets egenkapital til 705 millioner euro, inkludert «warrants», eller nær seks milliarder kroner med en eurokurs på 8,50 kroner.
Den fire uker lange tilbudsperioden vil begynne så snart som mulig. De detaljerte vilkårene i tilbudet vil bli inkludert i tilbudsdokumentet som publiseres i forkant av tilbudsperioden. Tilbudsdokumentet skal godkjennes av finske finansmyndigheter (Financial Supervision Authority).
Minimum 1/3 av stemmene
Gjennomføringen av tilbudet forutsetter at Schibsted oppnår mer enn 1/3 av stemmene i Alma Media. I tillegg kommer andre generelle vilkår vanlig for denne typen transaksjoner. Schibsted finansierer kjøpet gjennom nye lånefasiliteter i Danske Bank/Fokus Bank og Nordea.
Schibsteds nåværende markedsverdi er 1,5 milliarder euro og hovedaktivitetene er avis-, tv- og internettvirksomhet.
- Alma Media er en perfekt strategisk partner for Schibsted, sier Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot ifølge konsernets pressemelding.
- De to selskapene utfyller hverandre så vel operasjonelt som geografisk og danner sammen en solid plattform for videre vekst.
Omsetning
2003: 8556
2002: 7872
2001: 7972
Driftsmargin
2003: 8,2 %
2002: 6,3 %
2001: 0,7 %
ALMA MEDIA
Omsetning
2003: 3786
2002: 4000
2001: 3934