Totalt endte årsresultatet til Schibsted på 59 millioner kroner.

Schibsted:  – Vi er selvsagt ikke fornøyde med de finansielle resultatene

Nedgang på 68 prosent for Norges største mediekonsern.

Publisert Sist oppdatert

Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 19 prosent, sammenlignet med året før, skriver Schibsted i en pressemelding. 

– Samtidig som 2022 var et ekstraordinært nyhetsår, spesielt med utbruddet av krigen i Ukraina, så var det også et år som ble krevende finansielt hovedsakelig som følge av betydelig press på printøkonomien vår, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier (News Media), og videre:

– Til tross for en rekke kostnadsreduserende tiltak så har de norske selskapene i News Media gjort en imponerende jobb med å utvikle seg og levere stor verdi til brukere, abonnenter og annonsører.

Hun er særlig imponert over den sterke veksten i digitale abonnementsinntekter, til tross for at mange gjennom 2022 fikk en stadig trangere privatøkonomi. Samtlige av de store mediehusene kunne i fjor vise til tosifret prosentvis vekst i digitale abonnementsinntekter hver for seg, og samlet økte News Medias digitale abonnementsinntekter med 19 prosent.

– De digitale abonnementsinntektene vitner først og fremst om at det redaksjonelle innholdet vi tilbyr engasjerer og er viktig for folk, og kanskje særlig når verden rundt dem fremstår uforutsigbar og utrygg på flere måter, sier Tveitnes.

Mye har endret seg

Det samlede 2022-resultatet endte på 59 millioner kroner, en nedgang på 68 prosent. Tveitnes forklarer at hoveddriveren for tilbakegangen var den hardt pressede printøkonomien, med betydelige kostnadsøkninger, opplagsfall og et sviktende annonsemarked som følge av den usikre makroøkonomien. 

I likhet med i 2021 fortsatte de digitale investeringene i News Media i 2022, i innhold, teknologi og produktutvikling, og ikke minst i podkast. 

– Vi er selvsagt ikke fornøyde med de finansielle resultatene i 2022. Dersom vi tar med i betraktningen de eksterne faktorene som spilte inn gjennom året samt at 2021 var et ekstraordinært år hva gjelder annonseinntekter, så synes jeg likevel vi landet greit på beina, sier Tveitnes.

– God vekst i de digitale inntektene

Tveitnes presiserer at det er viktig å forstå hva som ligger bak tallene i selskapenes norske årsregnskap og driftsresultat, gitt at de inngår som en del av Schibsted-konsernet. 

– Dette blir litt teknisk, men som børsnotert konsern følger vi internasjonal regnskapsstandard. Det betyr at tallene vi rapporterer eksternt i forbindelse med kvartalspresentasjoner og årsrapport ikke har samme regnskapsspråk som når våre norske selskaper rapporterer i henhold til norske regnskapsregler, sier Tveitnes.

Til tross for et krevende 2022 hadde VG vekst i de digitale inntektene, drevet av vekst både i abonnements- og annonseinntekter digitalt. Dette fører til at de totale inntektene økte med i underkant av 10 prosent fra året før. 

– Resultatfallet kommer av en hardt presset printøkonomi, dels drevet av fall i løssalget og dels av kostnadsøkninger som i stor grad er utløst av eksterne faktorer som høye papirpriser og økt inflasjon. Men VG jobber i likhet med andre deler av News Media godt med å redusere kostnadene sine, og det er igangsatt flere tiltak for å bedre lønnsomheten fremover, sier Tveitnes.

Powered by Labrador CMS