Spill-sendinger drar inntekter

Spillsendinger kan ikke regnes som sponsing, dersom tv-kanalene betaler og tar redaktøransvar for sendingene. Det sier direktør Ivar Andenæs i Statens Medieforvaltning til Dagens Næringsliv.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Statens Medieforvaltning, som skal kontrollere at tv-selskapene følger reglene for sponsing, har ikke sett spesielt på spillsendingene. Men Andenæs har lagt merke til at sendingene har økt i omfang. Hvis det blir underholdningsnyheter, hvor det er betydelige deler av skjønnsmessig redigering, vil Medieforvaltningen følge nøyere med.

- Når det gjelder TV 2 som ikke betaler, er det per definisjon sponsing, sier Andenæs. Det kan det også være om NRK betaler langt under det som regnes som normalpris.

Mediesjef i Rikstoto Magne Engebretsen sier til DN at de produserer sendinger og gir dem gratis til TV 2. De rundt 100 sendingene i året koster selskapet mellom 15 og 20 millioner. Engebretsen sier at TV 2-sendingene er enormt viktig for dem.

Norsk Tipping produserer sendinger og selger dem til NRK for en pris på mellom 1.000 og 3.000 kroner minuttet. Informasjonsdirektør Tore Tangen i Norsk Tipping forteller at omsetningen deres går ned med en tredjedel uten tv-trekningene. Gevinsten fra spill-sendingene i NRK er beregnet til 2,5 millioner kroner årlig.

Powered by Labrador CMS