Stoltenberg avviser tv-reklame
Jens Stoltenberg avviser totalt å skifte syn på politisk tv-reklame. Han mener at det også vil være et nederlag for mediene hvis politikerne må kjøpe seg ytringsfrihet på tv.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
TV 2s sendinger av reklame for Fremskrittspartiet har ikke fått Jens Stoltenberg til å vakle i sin overbevisning om at politisk tv-reklame er en uting. Ap-lederen avviser at det er aktuelt for Arbeiderpartiet å delta i kampen om velgernes oppmerksomhet på en slik måte.
Nå avventer alle parter en eventuell Høyesterettsdom. TV 2 besluttet torsdag å stanse sendingene av Frp-reklamen, i påvente av en sak i rettsapparatet.
Viser til tradisjon
- Jeg mener at vi bør unngå politisk tv-reklame i Norge. Det er en god tradisjon her i landet for at valgkampene skal være lite kommersielle. Innføring av denne typen reklame vil gjøre penger enda viktigere i politikken, og vil føre til at partienes politiske budskap forenkles ytterligere, sier Stoltenberg til Journalisten.
Ytringsfrihet
Ap-lederen forstår ikke TV 2s og Frps argument om at tv-reklame for partiene er et spørsmål om ytringsfrihet, under henvisning til Grunnlovens § 100 og Den europeiske menneskerettighetskonvensjonens artikkel 10.
- Det blir jo kun snakk om ytringsfrihet for dem som har mest penger. Og det vil være et nederlag for mediene hvis politikerne må kjøpe seg ytringsfrihet, framholder Stoltenberg.
Urokkelig Stoltenberg
I tillegg til ytringsfriheten var TV 2-sjef Kåre Valebrokks hovedargument for å sende Frp-reklamen at det må være likebehandling mellom mediene. Politisk reklame er som kjent tillatt i andre medier enn tv. Jens Stoltenberg er uansett urokkelig:
- Det er kollektiv fornuft å la være, fastslår han.