– Tekst blir billigere, men også mindre etterspurt
– Når vi ser på medienes situasjon i møte med kunstig intelligens (KI), er det etter mitt syn tre overordnede bevegelser som blir helt avgjørende, sa Stig Ørskov.
Stig Ørskov om «flytende innhold»: – Når vi produserer ett stykke innhold, tar det nærmest et nanosekund før det kan eksistere som tekst, bilde, lyd, video og i mange andre formater.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
Den danske medietoppen var invitert for å gi
sitt syn på mediebransjens framtidsutsikter under Mediebedriftenes
Landsforenings årlige julefrokost.
Ørskov har blant annet bakgrunn som
sjefredaktør i Politiken, men har de siste årene vært konsernsjef i
JP/Politikens Hus – et mediekonsern som også har fått et norsk fotfeste gjennom
eierskapet i Kagge Forlag og Watch Medier, sistnevnte også eier av Shifter og
Medier24.
Rett
over nyttår går han inn i en ny rolle som administrerende direktør i den
internasjonale bransjeorganisasjonen World Association of News Publishers
(WAN-IFRA).
Ekstrem produksjon
– For det
første vil vi få en innholdsproduksjon i et omfang vi aldri tidligere har sett.
Det har blitt ekstremt enkelt å skalere produksjon av innhold – i mengder vi
knapt har forstått rekkevidden av ennå. Det gjelder tekst, bilder og lyd.
Innhold kommer til å flyte ut i et volum som vil legge et betydelig press på
vår posisjon, sa Ørskov.
– For det
andre vil de store plattformene bli stadig mindre avhengige av oss. Og de vil i
stadig mindre grad ønske å betjene oss som mediehus. Denne erkjennelsen må vi
ta helt inn over oss. Hvis vi vil ha en direkte relasjon til brukerne, kan vi
ikke basere oss på plattformene.
Samtidig
vil dette åpne for mange nye aktører, sa Ørskov. Han pekte på at
inngangsbarrierene blir ekstremt lave.
– Mange
vil få rask tilgang til markedet. Derfor er jeg egentlig ikke så bekymret for
mangfoldet i seg selv – det tror jeg blir stort. Men prinsippene disse aktørene
opererer etter, vil være ganske annerledes enn de tradisjonelle verdiene vi har
bygget mediene våre på.
Annonse
Mange får makt
Et tredje punkt
på Ørskovs lista var at selv om KI-teknologien fortsatt er umoden, blir den
tilgjengelig for stadig flere aktører og enkeltpersoner. Noe som betyr at svært mange får makt til å produsere innhold i
stor skala.
– Dette er
de ytre rammefaktorene. Ser vi innover i våre egne medier, er det også tre
utviklingstrekk, fortsatte Ørskov.
– De store plattformene bli stadig mindre avhengige av oss. Og de vil i stadig mindre grad ønske å betjene oss som mediehus, sa Stig Ørskov.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
– Det
første er det vi på engelsk kaller liquid content – flytende innhold.
Når vi produserer ett stykke innhold, tar det nærmest et nanosekund før det kan
eksistere som tekst, bilde, lyd, video og i mange andre formater. Det vil i seg
selv endre mediebildet dramatisk.
Han
fortsatte:
– Det
andre er fremveksten av KI-agenter som opptrer på vegne av oss – som individer
og organisasjoner. Agenter som samler, kuraterer og presenterer innhold for
oss. Når vi møter publikum fremover, møter vi ikke bare mennesker, men også et
lag av teknologiske mellommenn som styrer medieforbruket.
Ekstrem personalisering
– Dette
leder til det tredje: ekstrem personalisering. Brukerne forventer at innholdet
treffer dem, på riktig tidspunkt, i riktig format. Det betyr at selv om tekst
blir billigere å produsere, vil etterspørselen etter tekst sannsynligvis falle.
Forbruket vil i stadig større grad skje i andre formater. Det må vi erkjenne.
Ørskov
mente at dette betyr at vi fremover må forholde oss til flere parallelle virkeligheter:
Én ligner dagens situasjon: Medier som har direkte
relasjon til brukerne og produserer mesteparten av innholdet selv.
En annen: Medier som fortsatt har brukerrelasjon,
men der mye av innholdet ikke er produsert av mennesker.
En tredje – som vil vokse i betydning – der
tjenester ikke lenger har direkte kontakt med brukerne, men fortsatt leverer
innhold til plattformer.
Og et fjerde scenario, der plattformene i stadig
større grad produserer innhold selv, uten menneskelig medvirkning.
– Den
første posisjonen er den vi må kjempe hardest for. Det er den mest verdifulle –
og den som best ivaretar medienes demokratiske rolle, sa Ørskov og la til:
– Her blir
unikt innhold helt avgjørende. Hvis vi ser på de mest leste sakene i
Aftenposten, er det slående hvor mange som er helt unike – historier som i
praksis bare Aftenposten kan lage. Det er dette vi må satse på.
Annonse
Flytende innhold
Ørskov hadde
også noen konkrete råd å komme med:
Lag journalistikk som bare dere kan lage – og
som er vanskelig å kopiere med KI.
Tenk langt mer flytende om innhold – i
format, distribusjon og presentasjon.
Beskytt og styrk den direkte relasjonen til
brukerne.
Utvikle en klar strategi overfor
plattformene.
Til det
siste punktet la han til:
– Skal vi
samarbeide, lisensiere, gå til rettssak – eller alt på én gang? Det finnes
ingen enkel løsning. Men uten samarbeid risikerer vi å visne bort i stillhet.
Før han
ønsket alle tilhørerne en riktig god jul, avsluttet han:
– Vi må
fortsette å modernisere redaksjonene våre. Vi forstår fortsatt ikke godt nok
«creator-økonomien». Folk har stadig mindre tillit til institusjoner – og
stadig større tillit til enkeltpersoner. Det må også prege hvordan vi utvikler
journalistikken vår.
Nylige artikler
– Tekst blir billigere, men også mindre etterspurt
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Dagbladet endrer forsiden
Julefilmer for journalister: Lei av nisser, marsipan og forutsigbare romanser?
Blir du medieprofeten for året 2026?
Mest leste artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Dagbladet endrer forsiden
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Redaktøren vurderer å betale NTB-krav for politiker: – Får heller se på hvor mye jeg skal bruke på NTB-abonnement
Avisene han har ansvaret for har fått seks PFU-fellelser i 2025