- Vil styrke samtalen mellom medier og lesere

Tjenesten Dagbladet.no benytter til å lenke opp blogger, lanserer egen bloggsøkemotor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag åpnet svenske Twingly, som blant annet Dagbladet.no bruker til å samle og vise blogginnlegg som lenker til avisens nettartikler, sin internasjonale bloggsøkemotor. Den nye søketjenesten dekker 30 millioner blogger og vil være spamfri, lover Twingly.

Bindeledd

– Media handler mer og mer om samtalen mellom lesere og mellom leser og medier. Vi ser en veldig sterk synergi mellom medier og blogger og prøver å være et bindeledd som kan hjelpe denne synergien, sier Martin Källström, sjef for den svenske bloggsøketjenesten til Journalisten.

I Norge valgte Dagbladet å følge fullt og helt i fotsporene til aviser som Svenska Dagbladet og Dagens Nyheter og lenke opp bloggreaksjoner på så å si alle artiklene sine i mars.

– Det er også et poeng at leserne våre kan føre samtalen om artiklene våre videre i sine egne rom, sier Mina Hauge Nærland, som har vært med på implementeringen av Twingly siden Dagbladet begynte å eksperimentere med tjenesten.

Medieholdninger i endring

– Etter bloggerne selv, tror jeg de største brukerne av den nye bloggsøkemotoren vår vil være journalister, redaktører og PR-folk som vil se på hva som skrives om deres emner, medier og kunder, sier Källström. Han mener Twinglys bloggsøkemotor vil være en konkurrent til tilsvarende tjenester som Technorati og Google Blogsearch, men med flere funksjoner.

– I løpet av de siste månedene har vi også lansert Twingly for avisene La Vanguardia i Spania, Público i Portugal, De Telegraaf i Holland og Politiken i Danmark. Spesielt i Portugal ser vi at journalister virkelig har omfavnet bloggingens verden. Vi ser store endringer i mediene om dagen, og det er flott å være en del av det.

Powered by Labrador CMS