Ukeblad-kappløp på nett

2006 blir året da ukebladene for alvor inntar nettet. 23. januar er sjefredaktør Bente Engesland klar med sitt kk.no, skriver Dagens Næringsliv.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kappløpet mellom norske ukeblader og magasiner har tilspisset seg etter at Bonnier kom på banen med en rekke nye titler i fjor. Nå flytter kappløpet seg til internett, skriver DN.

Hittil har ingen av de store ukebladene vært spesielt ivrige etter å utnytte merkevarene sine der, men 23. januar lanserer Aller-gruppen kk.no.

– Kampen om kvinnene drar seg til, også på nett. Vi vil forsterke merkevaren KK ved å kunne tilby leserne noe hver dag, sier Engesland.

Sjefredaktør Odd Johan Nelvik i Se og Hør har allerede varslet at 2006 blir året da Norges største ukeblad kommer på nett. Etter det DN erfarer er en nettversjon av Henne også på gang.

Engesland sier at kk.no skal konsentrere seg om sentrale KK-emner som helse, livsstil, moter, trender og mat. I tillegg skal hun og andre redaksjonsmedlemmer skrive kommentarer og blogger.

– Vi tar ikke hele bladet over på nett. Typisk magasinstoff som KK-dokumentaren, portrettet og de store debattsakene vil du ikke finne på nettet, sier Engesland.

Hjemmet Mortensen, som eies av Orkla Media og danske Egmont, har ifølge DN valgt en annen strategi for sin nettsatsing enn erkerivalen Aller. I løpet av 2005 kjøpte selskapet nettstedet klikk.no, et av Norges største nettsteder for kvinner, i tillegg til artoftaste.no, barnimagen.no og din.baby.no. Fra før eier HM doktoronline.no.

Powered by Labrador CMS