VG beklager tekstreklame

Redaktør Torry Pedersen i VG Nett beklager at cd-salg av norsk musikk over internett framstår som redaksjonelt stoff.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- Ja, jeg er faktisk enig i at det burde vært betydelig klarere merket at dette er en kommersiell tjeneste, sier Torry Pedersen til NRK.no.

Det dreier seg om en kommersiell tjeneste i regi av musikkonline.no, som ser ut som om det tilhører VG Netts musikkekstra-sider. På sidene gis det klare kjøpsanbefalinger på forskjellige cd-plater, men anbefalingene er ikke skrevet av VG Netts medarbeidere. Dette har fått Kjell Nyhus ved Institutt for Journalistikk til å reagere:

- Jeg tror at vanlige folk har problemer med å skille mellom redaksjonell tekst og reklametekst. Og særlig gjelder dette når man kommer på nettsider, sier Nyhus til Musikknytt i NRK P1.

Torry Pedersen sier han vil endre presentasjonen av cd-salget, alternativt fjerne det helt.

- Det mest kritikkverdige her er disse vaskesedlene på platene som er skrevet av musikkonline. Det må jo være helt tydelig for leseren at dette ikke er VG Nett-stoff. Det må vi enten ta helt bort eller merke mye tydeligere, sier han.

Powered by Labrador CMS