VGs vektklubb frikjent

VG og VG Netts omtale av sin egen vektklubb er ikke tekstreklame, mener PFU. Vektklubben er et journalistisk produkt, mener utvalget.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var journalist Steinar Vindsland i Fædrelandsvennen som, blant annet etter en Normedia-debatt om temaet, klaget VG og VG Nett inn for Pressens Faglige Utvalg.

Vindsland mener omtalen av VGs vektklubb i de to mediene, var salgsfremmende reklame for et kommersielt produkt. En av omtalene hadde tittelen ”Derfor bør du bli med”. Klart brudd på tekstreklameplakaten, mener Vindsland.

PFU er enig i at den innklagede omtalen av vektklubben hadde stor reklameverdi og at hensikten var å skaffe medlemmer til klubben, men mener likevel at omtalen fulgte journalistiske kriterier.

Utvalget er også enig med VG og VG Nett i at vektklubben er et redaksjonelt produkt, «produsert, styrt og kontrollert av journalister og redaktører» og at VG må «ha anledning til å omtale og anbefale nye redaksjonelle tilbud på sine ulike plattformer».

Konklusjonen blir dermed at «VGs egenomtale av vektklubb.no på lanseringstidspunktet er innenfor det presseetisk akseptable.»

Powered by Labrador CMS