Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Annonse
Boka «Mysteriet i Wuhan» ble lansert 28. mai. I den forbindelse
ble forfatter Sigrid Bratlie intervjuet på TV 2, Dagsrevyen og i Aftenposten. Samtidig
var det bokanmeldelser i de fleste store aviser. Mediedekningen var massiv, men
også bemerkelsesverdig ensporet.
Det er ikke et problem at Bratlie fremmer en kontroversiell
teori om at koronaviruset kan ha lekket fra et laboratorium i Kina. Problemet
er at teorien presenteres nesten uten motforestillinger til tross for at den
brede
vitenskapeligekonsensusfortsatt
peker mot et naturlig opphav, mest sannsynlig fra et våtmarked i Wuhan.
Krav til årvåkenhet
Foto: Kagge forlag
Mediedekningen bærer også preg av klassisk
lanseringsjournalistikk, der lanseringstidspunkt, presseoppslag og intervjuer i
flere kanaler fremstår koordinert for å maksimere oppmerksomhet.
Dette i seg
selv er ikke kritikkverdig, forlag har naturligvis interesse av å skape
oppmerksomhet rundt sine utgivelser. Men når en bok fremmer et vitenskapelig
omstridt budskap, stiller det desto større krav til redaksjonell uavhengighet
og journalistisk årvåkenhet
At mediene har sviktet i sin kritiske dekning ble tydelig da
fire virusforskere fra Folkehelseinstituttet rykket ut i
Aftenposten med sterk faglig kritikk av Bratlies bok. De skriver: «Hverken
vitenskapen eller publikum er tjent med en overdramatisering og spekulativ
fremstilling av hvordan pandemien kan ha blitt til.»
Likevel trakk flere
bokanmeldelser frem Bratlies vitenskapelige analyse som «solid». Dette vitner
om lavt kunnskapsnivå og sviktende kildekritikk i redaksjonene.
Annonse
Uten motstand
Dette er ikke første gang Bratlie får fremme sine påstander
uten motstand. I 2024 utga tenketanken Langsikt et notat, skrevet av
Bratlie som seniorrådgiver, der hun fremmer lab-lekkasje som en plausibel
forklaring på pandemiens opprinnelse.
I etterkant fikk hun legge frem sine
påstander i NRKs vitenskapsprogram Abels
tårn uten vesentlige motstemmer. Seinere kom en omfattende artikkel i VG
som etter min mening, i praksis fungerte som en forlenget pressemelding for
Langsikt-notatet. Det samme mønsteret gjentok seg etter boklanseringen hvor Bratlie
hadde hatt et langt intervju i Aftenpostens podkast Ekstra
Lars uten motargumenter.
Sigrid Bratlie.Foto: Agnete Brun / Kagge forlag
At Wolfgang Wee også har intervjuet Bratlie i
forbindelse med boklanseringen, overrasker kanskje ingen, gitt hans kjente
plattform for uvitenskaplige, spekulative og konspiratoriske perspektiver. Men
at Aftenposten gir Bratlie samme ukritiske rom som Wee, bør vekke alvorlig
bekymring.
For å finne kritisk journalistikk vedrørende påstandene til
Bratlie må man delvis gå utenfor redaktørstyrte medier.
Blogger og skeptiker
Gunnar Tjomlid har skrevet grundige faktasjekker både av Langsikt-notatet
og nå nylig av boka.
Morgenbladet
og Forskersonen
har i høst også bidratt med faglig balanse ved å intervjue professor Kristian Andersen,
en virusforsker som har vært direkte angrepet i Bratlies fremstillinger.
Vitenskapelig autoritet
Det er også verdt å stille spørsmål ved hvordan Bratlie
fremstilles i mediene. I Aftenposten blir hun omtalt som «prisbelønt forsker», men
Bratlie har ikke jobbet som forsker på over ti år, og hennes doktorgrad som ofte
blir trukket frem, er innen kreftforskning – ikke virologi eller epidemiologi. Likevel
behandles hun som en vitenskapelig autoritet på pandemiens opprinnelse.
Dette handler ikke om å kneble kontroversielle teorier. Det
handler om journalistisk ansvar og vitenskapelig redelighet. Redaksjonene må forbedre
sin dekning av vitenskapelige kontroverser.
Det innebærer å innhente kunnskap
fra relevante fagmiljøer, stille kritiske spørsmål og unngå at aktører med
sterke hypoteser, men svak faglig forankring, får dominere nyhetsbildet uten
motstand.