Ingen ny partnerjakt for Dagsavisen

I fjor drømte Dagsavisen om en idealistisk pengesterk partner, men etter bruddet med Edda avviser avisen at det blir mer partnerjakt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagsavisen har lenge sondert terrenget for en bemidlet investor som kunne tilføre den fattige avisen ressurser til videre utvikling. Både A-pressen og Jens P. Heyerdahl har vært inne i bildet før forhandlingene mellom Oslo-avisen og Edda Media som nå har strandet.

– Er det noen som vil snakke med oss gjør vi gjerne det, men vi er ikke på partnerjakt, sier Trude Løvås Husjord, administrerende direktør i Dagsavisen, til Journalisten.

Strategiske grep

Hun insisterer på at hun ikke er bekymret for fremtiden:

– Vi har gjort en del strategiske grep i fjor høst, som blant annet å legge ned søndagsutgaven, kutte New York Times-supplementet og forbedre lørdagsutgaven. Dette tror vi vil gi resultater på sikt, sier hun, og legger til:

– I og med at vi ikke har en stor kapitalbase, har vi nettopp redusert kostnadsbasen for å kunne jobbe videre med det vi mener det er viktig å jobbe videre med – både på papir og nett.

Morgenbladet

Mandagens avtale om å selge avisens andel i Morgenbladet til Fritt Ord og Forlagskonsult, brakte inn 3,6 millioner i kassa for Dagsavisen. Samtidig forpliktet Fritt Ord seg til å gi avisen et driftstilskudd på 6,4 millioner forutsatt at eierstiftelsen i Dagsavisen fortsetter som hovedeier i Oslo-avisen.

Powered by Labrador CMS